Det skapade stolthet och positiv energi hos våra medarbetare

SKF Sverige AB deltog på flera olika nivåer i #GivingTuesdaySweden. Dels skänkte man en extra gåva till sin CSR-partner Bräcke diakoni, dels lyfte man medarbetarnas eget insamlingsinitiativ med pengar och naturgåvor till Göteborgs Räddningsmission.
– Detta skapade enormt mycket positiv energi bland våra medarbetare, säger Malin Hardegård Nyberg, kommunikationsdirektör för SKF Sverige AB.

– #GivingTuesday gav oss också en ny möjlighet att lyfta vårt CSR-engagemang internt, fortsätter Malin Hardegård Nyberg. Ibland är det svårt att hitta var och när vi ska pratat om det sociala engagemanget som vi ändå har året runt. #GivingTuesday hjälpte oss att hitta ramverket och förhållningssättet och det blev ytterligare tidpunkt att lyfta fram Bräcke diakoni och vad de gör.
Företagsgåvan gick till arbetet med hundassisterad terapi för barn med flerfunktionsnedsättning och medarbetarna blev oerhört glada och stolta över att deras arbetsgivare medverkar till att de barnen får bättre vård och habilitering.


Medarbetarna startade egen insamling

Företaget stöttade också medarbetarnas eget initiativ att starta insamlingar för Göteborgs Räddningsmission. Man skänkte hygienartiklar, underkläder, varma mössor, vantar och liknande för att göra vintern och julen lite varmare för hemlösa.
– Det blev många kartonger med produkter som vi kunde lämna över till Göteborgs Räddningsmission, säger Malin Hardegård Nyberg.  Vi öppnade också en särskild swishlinje för det ändamålet och vi samlade in drygt 11 000 kr den vägen.
– Vi kunde se att människor interagerade i sociala medier med våra medarbetare runt detta, säger Malin Hardegård Nyberg. Det gör sådan skillnad när engagemanget utifrån blir personligt. Det ökar dynamiken internt.

Engagemang och stolthet
Responsen hos medarbetarna på satsningen runt #GivingTuesdaySweden blev jättepositiv. Det har kommenterats flitigt på Intranät och liknande att man tycker att det är roligt att företaget engagerar sig och det skapar en stolthet hos medarbetarna. Det är svårt att säga exakt hur många som engagerat sig aktivt i insamlingen, men över 100 personer har skänkt pengar via swish och minst lika många, sannolikt fler, har lämnat gåvor vid insamlingsstationerna.
-Det blev mest fokus bland medarbetarna här i Göteborg, eftersom deras eget insamlingsändamål var lokalt förankrat. Men, företagsgåvan är ju från alla medarbetare i hela Sverige.

Enkelheten lockade
Det var främst enkelheten i konceptet som gjorde att SKF Sverige hakade på #GivingTuesdaySweden. Ingen kan göra allting, men alla kan hjälpas åt.
– Vi vill visa att alla som vill kan vara med och har något att bidra med, säger Malin Hardegård Nyberg.  Engagemanget för hållbarhet ligger vårt företags grundvärderingar. Vill vara en bra spelare i de samhällen som vi är aktiva i och vi har CSR-samarbete på olika nivåer. Det kan handla om miljöomsorg, omsorg om medarbetare, eller samhällsomsorg. Vi vill finnas som en stark och pålitlig partner för de samhällen där vi är aktiva.

Text: Malin Ekelund