F. Vad avgör om en annons tillåts eller inte? 

Det som avgör om en annons är tillåten eller inte är om annonsen syftar till att påverka (lagstiftning, opinion etc.), skapa debatt eller diskussion. Det kan handla om en fråga som är föremål för samhällsdebatt, politiska ställningstaganden eller normativa värderingar. Om det finns tydligt olika åsikter i samhället i en fråga är det ofta en social/politisk fråga enligt Metas nya policy.  

Kommersiella annonser vars primära syfte är att sälja en vara/tjänst omfattas inte av det nya regelverket. Även journalistik/nyhetsannonser är undantagna förbudet.  

 

Vilken typ av innehåll kan leda till att annonsen stoppas?  

Exempel på typer av innehåll som riskerar att omfattas är: 

  • Fackliga frågor (avtalsrörelser, uppmaningar till stridsåtgärder) 
  • Klimat- och miljökampanjer med påverkansmål  
  • Mänskliga rättigheter-kampanjer som försöker påverka offentlig opinion eller politik 
  • Biståndskampanjer som kräver politiska beslut  
  • Jämställdhetsfrågor  
  • Barns rättigheter
     

Alla dessa kan bedömas som ”social issue” eller med ”påverkanssyfte” beroende på formulering och mål. En tumregel enligt Meta är att om annonsen försöker påverka attityd, policy eller beslut — snarare än bara informera kommersiellt — ligger den i riskzonen.