SATSA PENGAR PÅ ATT MISSLYCKAS MED INSAMLING

innovation

Föreläsare: Helena Lind – Insamlings- och kommunikationschef, Diakonia

Hur ska vi öka insamlingen? Vi hade så många idéer. Och när vi fick chansen att förverkliga dem skapade vi projektet Innovation för insamling. Resultatet är inte främst ökad insamling. Än. Även om hela syftet med projektet är att öka Diakonias egen insamling och på sikt minska beroendet av institutionella givare. Men för att åstadkomma detta krävdes en grundlig analys av vad nya givare vill ha och förväntar sig. Och svaren vi fick krävde förändring av organisation, budget, arbetssätt och roller. Detta i sin tur krävde ett intensivt internt förankringsarbete. Hela ledningen måste stå bakom projektet. Våra kollegor behövde förstå varför det skulle skapas ett helt nytt sätt att berätta om Diakonias arbete, helst också gilla och sprida det. Medarbetare på regionkontor och landskontor behövde bidra med kontakter med samarbetsorganisationerna. Och vi måste be personalen på samarbetsorganisationerna att bidra med material, tid och resurser på ett nytt sätt.

People Change the World är resultatet av en process som sträcker sig över två år och som innefattat research, intern förankring och utveckling av nya arbetssätt, konceptutveckling samt bygge av webb och face-to-face-kampanj.