Årets insamlare

Priset Årets insamlare instiftades av Giva Sverige 2002 och delas ut i samband med Insamlingsforum, Nordens största konferens om insamling och givande. Årets Insamlare är ett pris för att uppmärksamma både de som samlar in gåvor och de som ger, och delas ut i fem kategorier. Finalisterna presenteras efter juryns beslutsmöte i mars och vinnarna utses i samband med Insamlingsforum.

 

Se årets vinnare!

Se årets finalister!

Juryn för Årets Insamlare 2019 är:
Göran Adlén, trendguru
Marie Alani, Program Director, Berghs School of Communication
Annika Billing, generalsekreterare, Operation Smile (Vinnare 2018 Organisation)
Charlotte Rydh, generalsekreterare, Giva Sverige
Marika Hjelm Siegwald, chef insamling, kommunikation & engagemang, ACT Svenska Kyrkan
Pär Larshans, hållbarhetschef, Ragn-Sells
Per Stenbeck, konsult och fundraising-guru

årets insamlare i fem kategorier

Organisation
En organisation som gjort något framgångsrikt, nytänkande eller annat speciellt som har motiverat till givande och påverkar insamlingsresultatet positivt.

Kampanj
Årets insamlingskampanj premierar kreativitet, förmågan att kombinera flera kanaler samt resultat och effekt.

Företagssamarbete
Utmärkelsen går till ett samarbete mellan ett företag och en ideell organisation som visat på positiva effekter för båda parter och ska fungera som en förebild för andra.

Kollega
En kollega/medarbetare som på ett extraordinärt sätt bidragit till en organisations framgång inom insamling, eller bidragit till att insamlingsverksamhet generellt i Sverige.

Givare
En givare, eller volontär/frivillig/medlem som inspirerat andra att ge, och genom sin gåva och insatser ökat organisationens möjligheter att nå sitt ändamål.

Samma Kriterierna för alla kategorier

Arbetet som belönas ska:
– Vara utvecklande och innovativt
– Ge fler effekter än enbart ökade insamlingsintäkter
– Stimulera och inspirera andra insamlare, givare, volontärer, organisationer eller företag
– Ge bra resultat i förhållande till satsat kapital
– Stärka organisationens varumärke