TALARE

Vill du få koll på de senaste trenderna som har betydelse för insamling och givande, spana på nya insamlings- och kommunikationssätt, fylla på med kunskap från forskningen eller inspireras av andra och dela erfarenheter? Är du nyfiken på vad som kan påverka insamling och givande framåt? Då är Insamlingsforum platsen för dig. Här möter du talare som generöst delar med sig av sin kunskap och erfarenhet för att du ska kunna göra ditt jobb bättre.

Denna sida uppdateras kontinuerligt i takt med att nya talare tillkommer.

TALARE

Axel Tandberg

Axel Tandberg

Bakgrund: Axel Tandberg är specialist på dataskyddsjuridik och marknadsrätt. Han arbetar idag som Senior Advisor på PrivacyWorks men har tidigare varit anställd av SWEDMA och FEDMA. Axel sitter idag i styrelsen för FEDMA och är ordförande i Etiska Rådet för Marknadsundersökningar. Genom sitt nuvarande engagemang i FEDMA är han med och påverkar utformningen av e-PR.

Föreläsning: Vad får du göra? Marknadsföring och insamling

Bryan Miller

Bryan has over 30 years experience working in technology, marketing and fundraising, beginning as a software developer before spending many years as an agency Planning Director and then heading-up the Strategy & Consumer Insight department at Cancer Research UK.
In 2009 he set up his own consultancy, Strategy Refresh. His work is not all tech-related, but much of his time is spent helping organisations make better use of digital engagement in support of beneficiary programmes, communications, and fundraising, as well as helping clients investigate the potential of emerging technologies such as Artificial Intelligence and Blockchain/DLT. London-based, he consults for non-profits world-wide including: International Committee of the Red Cross, International Society of Nephrology, Save The Children International, UK Stroke Association, and the UN World Food Programme.
Bryan is also a visiting lecturer at Cass Business School, City of London University and a regular speaker at international conferences and in-house skillshare events.

Föreläsningar och seminarier:

”Demystifying digital trends and spotting the real opportunities for your fundraising” – Föreläsning 22 april

”Understanding Artificial Intelligence and the exciting opportunities it offers for fundraiser2 – Seminarium 22 april

 

James Herlihy

Bakgrund: James Herlihy is Mindwize Netherland’s Director of Digital Strategy and Transformation. He has spent more than 13 years in the non-profit digital space and is the brains behind groundbreaking digital campaigns for humans, dogs, dolphins, rights and reefs and more.

James has founded and developed digital teams at NGOs and agencies in Australia and Europe. He has held roles from senior management to digital production, and has been active in strategy and product development. His standout projects include Soi Dog’s “I Didn’t Know” campaign, which has acquired more than 110,000 donors, millions of dollars revenue and achieved  significant real-world change.

Föreläsning: ”Digital analytics and insights: Unlocking your online potential”

Jillian Stewart

Jillian Stewart

Bakgrund: Jillian Stewart, the Founder and CEO of Peerworks Consulting, has helped charities all over the world optimise their peer-to-peer fundraising programmes including mass participation events, third party events, community fundraising campaigns and virtual peer-to-peer fundraising campaigns. Throughout her 19-year career in “peer-to-peer”, Jillian has been exposed to a full spectrum of concepts, strategies and tactics which she’s excited to share with you and your colleagues.

Jillian is originally from the USA (Portland, Oregon) but has been based in Amsterdam since 2012…and started Peerworks in early 2014. When she’s not helping charities change the world, Jillian is out traveling the world…usually with her hiking boots, her tent and her spotted dog named Benny.

Föreläsningar: “Investing in Peer-to-Peer Fundraising: The BIG difference between success and failure”

Jillian kommer även hålla en masterclass den 23 April, “Discovering the Power of Peer-to-Peer Fundraising”. Detta är ett separat event och inte del av Insamlingsforum. Mer info kommer inom kort. För mer information, klicka här.

Johan Fernström

Johan Fernström

Johan Fernström är Data Scientist, Avdelning Targeting inom Alektum Group

Johan har arbetat med analys i ca. 10 år främst kopplat till målgruppsurval både inom befintliga kundregister och i samband med nykundsrekrytering. Han har mångårig erfarenhet kring prediktiv analys (tvillingurval med hjälp av avancerad statistisk analys) och bakgrund från bland annat Consortio Fashion Group, DirektMedia och Bisnode.

Johan Mast

Bakgrund: Johan Mast har en fil.kand. i pedagogik och har bland annat arbetat som biträdande utbildningschef vid Folke Bernadotteakademin och som generalsekreterare för Läkare Utan Gränser i Sverige. Johan har arbetslett humanitära insatser i bland annat Sydsudan, Demokratiska republiken Kongo och Sierra Leone och har många gånger fått se sina värderingar ställas på prov. Idag arbetar han med att utbilda och öva inom värderingsbaserat ledarskap och krisledning och är bland annat engagerad i styrelsen för Sverige för UNHCR

Föreläsning: Värderingsbaserat ledarskap i praktiken — om att fatta omöjliga beslut

Johan Norrby

Johan Norrby

Bakgrund: Johan Norrby är insamlingschef, privatpersoner, på Operation Smile. Johan har varit på Operation Smile sedan 2013 men har drygt 20 års erfarenhet av insamlingsarbete. Bland annat har han jobbat för Lutherhjälpen/Svenska kyrkan, Västerås Stadsmission och Hjärnfonden. Johan tror mycket på engagemangsburet givande och att komma nära givarna.

Föreläsning: ”100 miljoner med posten”

Katherine Raskob

Katherine Raskob

Bakgrund: Katherine is the Chief Executive Officer of Fundraising Institute Australia, the largest representative body for the $9.9 billion charitable fundraising sector. Previously she was Director of Communications and Customer Experience at the Australian Alliance for Data Leadership network, incorporating Australia’s largest marketing association, the Association for Data-Driven Marketing & Advertising (ADMA).

Her experience encompasses both commercial and not-for-profit organisations, including SBS, Australia’s national multilingual and multicultural broadcaster, where she spent over seven years as Head of Group Marketing, responsible for all marketing communications for SBS programs and services across all platforms.

Katherine has held several board roles and is currently a director with Girl Guides Australia Board of Directors. She grew up in Minnesota, USA, where she completed her undergraduate degree as well as a Masters’ degree in International Business Management. Katherine is also a member and graduate of the Australian Institute of Company Directors.

Föreläsning: ”What mystery shopping tells us about donor care (or lack thereof)”

I GS-huset: ”Fundraising trends and challenges: the Australian experience”

Katinka Lindholm

Katinka Lindholm

Bakgrund: Katinka Lindholm har arbetat med olika insamlingsorganisationer i snart 30 år– bland annat var hon drivande i att etablera och bygga upp både ActionAid och Sverige för UNCHR på den svenska marknaden. Sedan 2,5 år tillbaka arbetar Katinka åter som konsult i branschen och stödjer idag organisationer i deras tillväxtstrategier, planerings- och budgetarbete och insamlingsaktiviteter.

Föreläsning: ”Verktyg för att öka månadsgivandet – strategiska och praktiska tips”

 

Lars Lundström

Lars Lundström

Bakgrund: Lars Lundström brinner för utveckling, äventyr och friluftsliv samt för att få vara med och bidra till ett bättre Sverige. Sedan han var barn har skogen, bergen och havet varit hans arena. För utveckling, avkoppling, social samvaro och spänning. I sina tidigare roller i näringslivet har han arbetat med utveckling, strategi, kommunikation och försäljning. Han har varit strategirådgivare, IT-entreprenör och senast VD för en av nordens största reklambyråer. Han är civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm. Numera skidledare alpint och under utbildning för att bli fjällledare. Han är styrelseledamot i Svenskt Friluftsliv och Svenska Skidrådet och medlem i WWFs förtroenderåd.

Som Generalsekreterare på Friluftsfrämjandet får han kombinera sina erfarenheter och kunskaper med sin passion för friluftsliv och samhällsnytta, genom att bidra med kommunikationskompetens, strategisk kompetens, målstyrt ledarskap, finansiering och genom att vara en talesperson för det svenska friluftslivet.

Han brinner särskilt för hur vi med civilsamhället och ideell kraft som verktyg kan aktivera fler av våra barn och ungdomar till en aktiv vardag och hur civilsamhällets organisationer kan ta en större roll för att välkomna våra nya svenskar. För att få vara med och bidra till ett bättre Sverige.

Föreläsning: “Friluftsfrämjandet – Vårt bidrag till ett bättre Sverige!”

Lena Dahlbom

Lena Dahlbom

Lena Dahlbom är Operations Manager, Avdelning Targeting inom Alektum Group

Hon har arbetat med målgruppsurval, rekryteringskampanjer och CRM-frågor för en stor mängd organisationer och företag, sedan mitten av 90-talet. Bakgrund från DirektMedia, Bisnode och egna bolaget Marketwise, som sedan 2016 ingår som en del av Alektum Group. Lena arbetar även som lärare i marknadsföring på IHM och är aktiv i styrelsen för Swedma (Swedish Data- and Marketing Ass.).

Moniqa Löfstedt

Bakgrund: Moniqa är fristående rådgivande konsult för organisationer och företag, med syfte att nå en större grad av samverkan mellan parterna. Sedan 2013 har Moniqa haft ledande positioner inom insamlingsorganisationer med fokus på företagsinsamling och partnerskap, senast hos Svenska Röda Korset och innan det på WaterAid. Hon har även 15 års erfarenhet från näringslivet, primärt inom telekom.

Föreläsning: Fem fallgropar för företagssamarbeten

Per Leander

Per Leander

Bakgrund: Per Leander har gedigen erfarenhet av att driva organisation i ideell sektor, som generalsekreterare för Barncancerfonden och Stiftelsen Friends har han gjort ledarskapsresor som har haft effekt. Barncancerfonden ökade t.ex. sin insamling från 125 miljoner till 425 miljoner under de 5 åt Per var GS. Idag är Per konsult kopplad till Brakeley där han sprider kunskap om hur man bygger effektiv resursmobilisering.  Mycket handlar om att bygga en sund företagskultur och ett intäktsdrivande ledarskap. Per är även ordförande i Giva Sverige.

Föreläsning: “Intäktsdrivande ledarskap”

Richard Turner

Richard Turner har arbetat med insamling i över 25 år bland annat som Insamlingschef för FARM-Africa, ActionAid UK och nu senast för SolarAid. Idag är han associerad konsult på Alan Clayton Associates. Redan 2001 fick han priset ”Fundraiser of the Year” från Institute of Fundraising och FARM-Africa mottog priset för bästa 5-åriga insamlingsstrategi 2002.

På Insamlingsforum öppnar Richard konferensen under rubriken ”reNEWable fundraising”. Richard menar att det är dags att ändra riktning och att dagens insamlingsmodeller inte längre fungerar som de en gång gjorde. Men hur gör man omställningen och i vilken riktning ska man gå?

Sara Karlsson

Sara Karlsson

Bakgrund: Sedan januari  2019 ansvarar Sara Karlsson för Barncancerfondens nystartade innesäljavdelning. Att bygga upp en säljdriven avdelning från grunden är något som Sara har gjort vid tre tidigare tillfällen i sin karriär och det är med stor framgång hon nu gjort det för Barncancerfonden. De senaste 14 åren har Sara arbetat med försäljning och marknadsföring inom näringslivet och hon drivs av att hjälpa företag att växa från nuläge till önskat läge, och att se den enskilde säljaren växa in i sin roll. Med sig har hon en utbildning på IHM Business School där hon certifierade sig inom strategisk marknadsföring 2017.

Andra saker Sara brinner för är: Problemlösning, utmaningar och resultat.

Föreläsningar: “Från extern insamling till intern – SÅ når man superresultat!”

Sophia ”Puff” Story

Sophia Puff Story

Puff Story is the Chief Changemaker at 3 Sided Cube, a global app development agency with a mission to ‘build tech for good’. Based in the UK and the US, the team help NGOs, brands, and businesses to have an impact, change lives, and solve big problems worldwide. Clients including The American Red Cross, Global Forest Watch, Save the Children, and RSPB has benefited from Puff’s expertise in aiding in the adoption of disruptive technology to create change. Recent successes include developing disaster preparedness and emergency alerting apps to help people during natural disasters and using satellite technology to monitor and prevent clearing of the world’s forests. Puff is known for her contagious laughter, love of neon colours, and unrelenting passion to help organisations to make a real difference.

Föreläsningar och seminarier:
”Demystifying digital trends and spotting the real opportunities for your fundraising” – Föreläsning 22 april

”Understanding Artificial Intelligence and the exciting opportunities it offers for fundraisers” – seminarium 22 april

Stefan Blomqvist

Stefan Blomqvist - talare Insamlingsforum 2019

Bakgrund: Stefan Blomqvist är vd för och grundare av 21grams. Han har mer än 20 års erfarenhet av affärsutveckling och internationell försäljning inom både fysisk och digital kommunikation. 21grams är i lika delar teknikbolag som kostnadseffektiv fysisk och digital distributör, tjänster som Swish-QR, Kivra, E-faktura och mycket mer.

Föreläsningar: ”Betaltrender och kundanpassade betallösningar”

Nu har du chansen att dela med dig av din kunskap på Insamlingsforum 2020.

Vi söker alltid spännande talare som vill dela med sig av sin kunskap. Är du en av dem? Skriv några rader om dig och vad du vill förmedla genom att fylla i intresseformuläret nedan och skicka in till eva[at]givasverige.se. Kontakta Eva M Torsson på eva[at]givasverige.se om du har frågor eller funderingar.

Intresseformulär för talare Insamlingsforum 2020

Intresseformulär

docx