TALARE

Vill du få koll på de senaste trenderna som har betydelse för insamling och givande, spana på nya insamlings- och kommunikationssätt, fylla på med kunskap från forskningen eller inspireras av andra och dela erfarenheter? Är du nyfiken på vad som kan påverka insamling och givande framåt? Då är Insamlingsforum platsen för dig. Här möter du talare som generöst delar med sig av sin kunskap och erfarenhet för att du ska kunna göra ditt jobb bättre.

Denna sida uppdateras kontinuerligt i takt med att nya talare tillkommer.

TALARE

Axel Tandberg

Axel Tandberg

Bakgrund: Axel Tandberg är specialist på dataskyddsjuridik och marknadsrätt. Han arbetar idag som Senior Advisor på PrivacyWorks men har tidigare varit anställd av SWEDMA och FEDMA. Axel sitter idag i styrelsen för FEDMA och är ordförande i Etiska Rådet för Marknadsundersökningar. Genom sitt nuvarande engagemang i FEDMA är han med och påverkar utformningen av e-PR.

Föreläsning: Vad får du göra? Marknadsföring och insamling

Bryan Miller

Bryan has over 30 years experience working in technology, marketing and fundraising, beginning as a software developer before spending many years as an agency Planning Director and then heading-up the Strategy & Consumer Insight department at Cancer Research UK.
In 2009 he set up his own consultancy, Strategy Refresh. His work is not all tech-related, but much of his time is spent helping organisations make better use of digital engagement in support of beneficiary programmes, communications, and fundraising, as well as helping clients investigate the potential of emerging technologies such as Artificial Intelligence and Blockchain/DLT. London-based, he consults for non-profits world-wide including: International Committee of the Red Cross, International Society of Nephrology, Save The Children International, UK Stroke Association, and the UN World Food Programme.
Bryan is also a visiting lecturer at Cass Business School, City of London University and a regular speaker at international conferences and in-house skillshare events.

Föreläsningar och seminarier:

”Demystifying digital trends and spotting the real opportunities for your fundraising” – Föreläsning 22 april

”Understanding Artificial Intelligence and the exciting opportunities it offers for fundraiser2 – Seminarium 22 april

 

James Herlihy

James Herlihy is Mindwize Netherland’s Director of Digital Strategy and Transformation. He has spent more than 13 years in the non-profit digital space and is the brains behind groundbreaking digital campaigns for humans, dogs, dolphins, rights and reefs and more.

James has founded and developed digital teams at NGOs and agencies in Australia and Europe. He has held roles from senior management to digital production, and has been active in strategy and product development. His standout projects include Soi Dog’s “I Didn’t Know” campaign, which has acquired more than 110,000 donors, millions of dollars revenue and achieved  significant real-world change.

Johan Fernström

Johan Fernström

Johan Fernström är Data Scientist, Avdelning Targeting inom Alektum Group

Johan har arbetat med analys i ca. 10 år främst kopplat till målgruppsurval både inom befintliga kundregister och i samband med nykundsrekrytering. Han har mångårig erfarenhet kring prediktiv analys (tvillingurval med hjälp av avancerad statistisk analys) och bakgrund från bland annat Consortio Fashion Group, DirektMedia och Bisnode.

Johan Mast

Bakgrund: Johan Mast har en fil.kand. i pedagogik och har bland annat arbetat som biträdande utbildningschef vid Folke Bernadotteakademin och som generalsekreterare för Läkare Utan Gränser i Sverige. Johan har arbetslett humanitära insatser i bland annat Sydsudan, Demokratiska republiken Kongo och Sierra Leone och har många gånger fått se sina värderingar ställas på prov. Idag arbetar han med att utbilda och öva inom värderingsbaserat ledarskap och krisledning och är bland annat engagerad i styrelsen för Sverige för UNHCR

Föreläsning: Värderingsbaserat ledarskap i praktiken — om att fatta omöjliga beslut
Vi kommer att fördjupa oss i ett antal lyckade och mindre lyckade händelser, där värderingarna har varit avgörande för de beslut som tagits och vad som sedan skedde. Värderingsbaserat ledarskap kan ibland innebära att behöva ta (kortsiktigt) dåliga beslut för att det (långsiktigt) ska bli bättre, något som ofta kan upplevas utmanande, inte minst för resultatinriktade verksamhetsområden såsom insamling. Så hur kan vi göra för att välja mellan två omöjliga alternativ? Ska vi kommunicera eller lägga locket på? Hur hanterar vi den här tänkbara skandalen? Min ambition är att du efter seminariet har fått nya idéer och inspiration till att fördjupa dig vidare i hur dina och din organisations värderingar kan vägleda dig i ditt ledarskap och beslutsfattande.

Lena Dahlbom

Lena Dahlbom

Lena Dahlbom är Operations Manager, Avdelning Targeting inom Alektum Group

Hon har arbetat med målgruppsurval, rekryteringskampanjer och CRM-frågor för en stor mängd organisationer och företag, sedan mitten av 90-talet. Bakgrund från DirektMedia, Bisnode och egna bolaget Marketwise, som sedan 2016 ingår som en del av Alektum Group. Lena arbetar även som lärare i marknadsföring på IHM och är aktiv i styrelsen för Swedma (Swedish Data- and Marketing Ass.).

Moniqa Löfstedt

Moniqa Löfstedt

Bakgrund: Moniqa är fristående rådgivande konsult för organisationer och företag, med syfte att nå en större grad av samverkan mellan parterna. Sedan 2013 har Moniqa haft ledande positioner inom insamlingsorganisationer med fokus på företagsinsamling och partnerskap, senast hos Svenska Röda Korset och innan det på WaterAid. Hon har även 15 års erfarenhet från näringslivet, primärt inom telekom.

Föreläsning: Fem fallgropar för företagssamarbeten

Richard Turner

Richard Turner har arbetat med insamling i över 25 år bland annat som Insamlingschef för FARM-Africa, ActionAid UK och nu senast för SolarAid. Idag är han associerad konsult på Alan Clayton Associates. Redan 2001 fick han priset ”Fundraiser of the Year” från Institute of Fundraising och FARM-Africa mottog priset för bästa 5-åriga insamlingsstrategi 2002.

På Insamlingsforum öppnar Richard konferensen under rubriken ”reNEWable fundraising”. Richard menar att det är dags att ändra riktning och att dagens insamlingsmodeller inte längre fungerar som de en gång gjorde. Men hur gör man omställningen och i vilken riktning ska man gå?

Sophia ”Puff” Story

Sophia Puff Story

Puff Story is the Chief Changemaker at 3 Sided Cube, a global app development agency with a mission to ‘build tech for good’. Based in the UK and the US, the team help NGOs, brands, and businesses to have an impact, change lives, and solve big problems worldwide. Clients including The American Red Cross, Global Forest Watch, Save the Children, and RSPB has benefited from Puff’s expertise in aiding in the adoption of disruptive technology to create change. Recent successes include developing disaster preparedness and emergency alerting apps to help people during natural disasters and using satellite technology to monitor and prevent clearing of the world’s forests. Puff is known for her contagious laughter, love of neon colours, and unrelenting passion to help organisations to make a real difference.

Föreläsningar och seminarier:
”Demystifying digital trends and spotting the real opportunities for your fundraising” – Föreläsning 22 april

”Understanding Artificial Intelligence and the exciting opportunities it offers for fundraisers” – seminarium 22 april

Nu har du chansen att dela med dig av din kunskap på Insamlingsforum 2020.

Vi söker alltid spännande talare som vill dela med sig av sin kunskap. Är du en av dem? Skriv några rader om dig och vad du vill förmedla genom att fylla i intresseformuläret nedan och skicka in till eva[at]givasverige.se. Kontakta Eva M Torsson på eva[at]givasverige.se om du har frågor eller funderingar.

Intresseformulär för talare Insamlingsforum 2020

Intresseformulär

docx