TALARE

Vill du få koll på de senaste trenderna som har betydelse för insamling och givande, spana på nya insamlings- och kommunikationssätt, fylla på med kunskap från forskningen eller inspireras av andra och dela erfarenheter? Är du nyfiken på vad som kan påverka insamling och givande framåt? Då är Insamlingsforum platsen för dig. Här möter du talare som generöst delar med sig av sin kunskap och erfarenhet för att du ska kunna göra ditt jobb bättre.

Denna sida uppdateras kontinuerligt i takt med att nya talare tillkommer.

TALARE

Daniel Lindholm

Daniel Lindholm har planerat, ritat, byggt och drivit digitala världar sedan millennieskiftet. Efter anställningar på bl.a. Röda Korset och byråerna Reform Society och Panagora driver han nu tillsammans med två till den lilla insamlingsspecialiserade strategi-, design- och teknik-studion Elefant Studio AB.

Seminarium: 20 år av samma misstag — hur du undviker dem och blir bättre på digital utveckling.

Göran Adlén

Bakgrund: Jag arbetar passionerat som föreläsare, moderator, omvärldsspanare, utbildare, författare, rådgivare och affärsutvecklare. Jag är utbildad civilekonom, jag har genom åren jobbat med stora varumärkesprojekt på namnkunniga reklambyråer, jag har undervisat i marknadsföring och marknadsanalys på IHM Business School och på RMI Berghs och jag är en av Sveriges mest prisbelönta föreläsare. Och så har jag skrivit åtta böcker, varav min första blev utsedd till Årets ledarskapsbok. Sedan 2002 har jag skrivit sexton trendrapporter med mina omvärldsspaningar och över 50 000 personer har lyssnat på dem genom åren. Den sjuttonde trendrapporten är på gång!

Föreläsning: Framtidsspaning 15:30

Hannah Kroksson

Hannah, generalsekreterare på LSU – Sveriges ungdomsorganisationer, kommer medverka i den inledande diskussionen Sex månader med corona-pandemin – hur engagerar vi människor nu?

Hannah Engagerar sig särskilt för inkluderande och demokratisk organisering, tillgänglighet och olika former av partnerskap. Hannah har varit en av de drivande personerna bakom NOD, stödorganet för dialog mellan civilsamhället och regeringen. Nyligen blev hon utsedd att leda Nystas arbete för demokratiutveckling i spåren av Corona.

Helena Lind

Bakgrund: Helena Lind är kommunikations- och insamlingschef på Diakonia, en svensk biståndsorganisation med verksamhet i 25 länder. Hon har tidigera arbetat med kommunikation och insamling på Sjöräddningssällskapet och på Göteborgs Räddningsmission.

 

James Herlihy

Bakgrund: James Herlihy is Mindwize Netherland’s Director of Digital Strategy and Transformation. He has spent more than 13 years in the non-profit digital space and is the brains behind groundbreaking digital campaigns for humans, dogs, dolphins, rights and reefs and more.

James has founded and developed digital teams at NGOs and agencies in Australia and Europe. He has held roles from senior management to digital production, and has been active in strategy and product development. His standout projects include Soi Dog’s “I Didn’t Know” campaign, which has acquired more than 110,000 donors, millions of dollars revenue and achieved  significant real-world change.

Jessica Åkerström

Jessica Åkerström är ansvarig för kvalitativa studier på Ungdomsbarometern, Sveriges ledande analysföretag inom områden som påverkas av vad unga tycker, tänker och gör. Jessica är i grunden sociolog och har många års erfarenhet av att arbeta med frågor som rör engagemang och givarbeteende. Bl. a. genom trendbevakning och specifika målgruppsstudier för att hjälpa uppdragsgivare inom ideell sektor att ta fram insikter och strategier.

Jillian Stewart

Jillian Stewart

Bakgrund: Jillian Stewart, the Founder and CEO of Peerworks Consulting, has helped charities all over the world optimise their peer-to-peer fundraising programmes including mass participation events, third party events, community fundraising campaigns and virtual peer-to-peer fundraising campaigns. Throughout her 19-year career in “peer-to-peer”, Jillian has been exposed to a full spectrum of concepts, strategies and tactics which she’s excited to share with you and your colleagues.

Jillian is originally from the USA (Portland, Oregon) but has been based in Amsterdam since 2012…and started Peerworks in early 2014. When she’s not helping charities change the world, Jillian is out traveling the world…usually with her hiking boots, her tent and her spotted dog named Benny.

Föreläsningar: “Investing in Peer-to-Peer Fundraising: The BIG difference between success and failure”

Jillian kommer även hålla en masterclass den 23 April, “Discovering the Power of Peer-to-Peer Fundraising”. Detta är ett separat event och inte del av Insamlingsforum. Mer info kommer inom kort. För mer information, klicka här.

Johan Mast

Bakgrund: Johan Mast har en fil.kand. i pedagogik och har bland annat arbetat som biträdande utbildningschef vid Folke Bernadotteakademin och som generalsekreterare för Läkare Utan Gränser i Sverige. Johan har arbetslett humanitära insatser i bland annat Sydsudan, Demokratiska republiken Kongo och Sierra Leone och har många gånger fått se sina värderingar ställas på prov. Idag arbetar han med att utbilda och öva inom värderingsbaserat ledarskap och krisledning och är bland annat engagerad i styrelsen för Sverige för UNHCR

Föreläsning: Värderingsbaserat ledarskap i praktiken — om att fatta omöjliga beslut

Karin Schulz

 

Bakgrund: Karin Schulz har arbetat med ideell sektor under mer än 25 år både som finansiär, konsult och anställd. Hennes främsta kompetenser är förändringsarbete, ledarskaps- och verksamhetsutveckling för att uppnå hållbara resultat och effekter. Efter att ha ägnat större delen av sin karriär inom biståndssektorn har hon de senaste 7 åren arbetat med frågor som är relevanta i Sverige. Först som generalsekreterare för hållbarhetsorganisationen Det Naturliga Steget och nu för Mind.

Föreläsning: Hur blir man snabb och relevant under en pandemi? 14:45

Katherine Raskob

Katherine Raskob

Bakgrund: Katherine is the Chief Executive Officer of Fundraising Institute Australia, the largest representative body for the $9.9 billion charitable fundraising sector. Previously she was Director of Communications and Customer Experience at the Australian Alliance for Data Leadership network, incorporating Australia’s largest marketing association, the Association for Data-Driven Marketing & Advertising (ADMA).

Her experience encompasses both commercial and not-for-profit organisations, including SBS, Australia’s national multilingual and multicultural broadcaster, where she spent over seven years as Head of Group Marketing, responsible for all marketing communications for SBS programs and services across all platforms.

Katherine has held several board roles and is currently a director with Girl Guides Australia Board of Directors. She grew up in Minnesota, USA, where she completed her undergraduate degree as well as a Masters’ degree in International Business Management. Katherine is also a member and graduate of the Australian Institute of Company Directors.

Lars Lundström

Lars Lundström

Bakgrund: Lars Lundström brinner för utveckling, äventyr och friluftsliv samt för att få vara med och bidra till ett bättre Sverige. Sedan han var barn har skogen, bergen och havet varit hans arena. För utveckling, avkoppling, social samvaro och spänning. I sina tidigare roller i näringslivet har han arbetat med utveckling, strategi, kommunikation och försäljning. Han har varit strategirådgivare, IT-entreprenör och senast VD för en av nordens största reklambyråer. Han är civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm. Numera skidledare alpint och under utbildning för att bli fjällledare. Han är styrelseledamot i Svenskt Friluftsliv och Svenska Skidrådet och medlem i WWFs förtroenderåd.

Som Generalsekreterare på Friluftsfrämjandet får han kombinera sina erfarenheter och kunskaper med sin passion för friluftsliv och samhällsnytta, genom att bidra med kommunikationskompetens, strategisk kompetens, målstyrt ledarskap, finansiering och genom att vara en talesperson för det svenska friluftslivet.

Han brinner särskilt för hur vi med civilsamhället och ideell kraft som verktyg kan aktivera fler av våra barn och ungdomar till en aktiv vardag och hur civilsamhällets organisationer kan ta en större roll för att välkomna våra nya svenskar. För att få vara med och bidra till ett bättre Sverige.

Föreläsning: “Friluftsfrämjandet – Vårt bidrag till ett bättre Sverige!”

Lovisa Fhager Havdelin

Bakgrund: Lovisa Fhager Havdelin, Generalsekreterare Teskedsorden. Lovisa sitter i styrelsen för organisationen WONSA (World Of No Sexual Abuse) samt Giva Sverige. Hon sitter även i Nationalkommittén för Raoul Wallenbergs dag och är rådgivare i United Nations Foundation +Social Good .

Seminarium: Mångfald för rekrytering

Mitra Mäki

Mitra Mäki är regional kommunikatör på Afrikagrupperna

Moniqa Löfstedt

Bakgrund: Moniqa är fristående rådgivande konsult för organisationer och företag, med syfte att nå en större grad av samverkan mellan parterna. Sedan 2013 har Moniqa haft ledande positioner inom insamlingsorganisationer med fokus på företagsinsamling och partnerskap, senast hos Svenska Röda Korset och innan det på WaterAid. Hon har även 15 års erfarenhet från näringslivet, primärt inom telekom.

Föreläsning: 10 år till 2030 – riggad för SDG-spurten med näringsliv och filantroper? tillsammans med Olof Hugander

Nathália Lucas

Nathalia Lucas är projektledare inom insamling på Afrikagrupperna

Ola Mattsson

Ola Mattsson har arbetat i olika roller i civilsamhället under 25 år. De senaste 10 åren på Rädda Barnen varav de fem senaste som Sverigechef. Idag är han chef för Rädda Barnens nyinrättade Growth Hub. Uppdraget handlar om att driva innovationer för att öka effekten för Rädda Barnens målgrupper, både i den egna och andra verksamheter. Growth hub ska också utveckla nya finansieringsformer för både den egna verksamheten eller verksamheter som gynna Rädda Barnens effektmål, exempelvis utfallskontrakt och sociala obligationer. Gruppen arbetar med hög riskaptit, medskapande processer och genom att testa nya modeller både i Rädda Barnens Sverigeverksamhet, internationellt och i andra organisationer.  Ledord i verksamheten är medskapande,  effekt, transparens, disruption och riskaptit.

Ola kommer medverka på GS-dagen den 18 mars.

Olof Hugander

Olof Hugander är partner och seniorkonsult på Brakeley Nordic. Han projektleder uppdrag för olika icke-vinstdrivande organisationer och medverkar även som föreläsare vid Brakeleys öppna utbildningar inom fundraising, filantropi och resursmobilisering. Tidigare har han även, bland annat, jobbat på finansiärssidan vid en av Sveriges största stiftelser. Vid sidan av ordinarie arbete har han under många år engagerat sig i styrelseuppdrag, som initiativtagare och som rådgivare åt flera ideella organisationer. Han är utbildad vid Lunds universitet och är vidareutbildad, inom ledning och styrning i icke-vinstdrivande organisationer, vid Harvard Kennedy School. Under 2019 bidrog han vid framtagandet av Giva Sveriges och PwC:s rapport ”Staten, kapitalet eller medborgaren – vem finansierar civilsamhället?”

Olof medverkar på en av fördjupningsutbildningarna den 28 april – Filantropi och stora donationer – ledningens roll för att lyckas

Oscar Erixson

Bakgrund: Oscar Erixson är doktor och forskare nationalekonomi vid Uppsala universitet. Han har en mångårig erfarenhet av empirisk forskning om frågor rörande arv, hjälpbeteende och givande till välgörenhet. Några exempel på frågor som Oscar försöker besvara inom sin forskning är: Vilka bryr vi oss egentligen om? Vilka motiv styr givande i livets slutskede? Är smarta människor mer generösa?

Föreläsning: Smart och generös?

Paula Guillet de Monthoux

Paula har arbetat inom ideell sektor i Sverige och internationellt sedan 1995 och har en lång erfarenhet av både insamling av gåvor och ledarskap. Hon har under sitt yrkesliv haft en rad olika roller såsom insamlings- och marknadschef på UNICEF i Sverige och huvudkontoret i Schweiz, fundraisingkonsult, Managing Director för SOS Barnbyar i Köpenhamn och idag Generalsekreterare för World Childhood Foundation. I juni 2020 tillträdde Paula som ordförande i Giva Sverige styrelse.

Paula kommer medverka i den inledande diskussionen Sex månader med corona-pandemin – hur engagerar vi människor nu?

Per Westberg

Per är Chef för Kommunikation och Insamling på Röda Korset.

Per kommer medverka i den inledande diskussionen Sex månader med corona-pandemin – hur engagerar vi människor nu?

Sophia du Rietz

Bakgrund: Sophia Du Rietz är marknadsansvarig på Alzheimerfonden. Sophia har jobbat med marknadsföring och varumärkesfrågor i olika branscher i Sverige och utomlands. Som drabbad anhörig har hon ett starkt engagemang i att driva marknads- och insamlingsarbetet på Alzheimerfonden.

Föreläsning: Öka antalet gåvor via testamenten 11:15

Stefan Blomqvist

Stefan Blomqvist - talare Insamlingsforum 2019

Bakgrund: Stefan Blomqvist är vd för och grundare av 21grams. Han har mer än 20 års erfarenhet av affärsutveckling och internationell försäljning inom både fysisk och digital kommunikation. 21grams är i lika delar teknikbolag som kostnadseffektiv fysisk och digital distributör, tjänster som Swish-QR, Kivra, E-faktura och mycket mer.

Föreläsningar: ”Betaltrender och kundanpassade betallösningar”

Thomas Frostberg

Thomas Frostberg. Foto: Jenny Leyman

Thomas Frostberg är ekonomijournalist som särskilt intresserat sig för hållbarhetsfrågor i näringslivet och den privata sektorns roll i samhällsutvecklingen, bland annat när det gäller Agenda 2030, socialt företagande och filantropi. Han arbetar för  Dagens Industri och Sydsvenskan, och grundade och drev Dagens Nyheters hållbarhetssatsning DN Global utveckling 2016-2018. Sedan flera år tillbaka följer han ett antal svenska filantroper för ett bokprojekt och har även tillbringat flera månader på resande fot i USA för att studera filantropins roll där.

Timothy Prellwitz

Bakgrund: Timothy Prellwitz är Chefsjurist på Lavendla Juridik. Timothy har tidigare jobbat på Utrikesdepartementet med bland annat bistånd- och välgörenhetsfrågor. Timothy har hjälpt ett antal välgörenhetsorganisationer med att öka antalet gåvor från testamenten.

Föreläsning: Öka antalet gåvor via testamenten

Tomas Brytting

Bakgrund: Tomas Brytting är docent i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm och professor i organisationsetik vid Ersta Sköndal Bräcke högskola. Han har gett ut ett 15-tal böcker om etik och ekonomi och medverkar sedan 20 år regelbundet i Tankar för dagen i P1.

Föreläsning: Hur man väcker, behåller och tappar förtroende

Nu har du chansen att dela med dig av din kunskap på Insamlingsforum.

Vi söker alltid spännande talare som vill dela med sig av sin kunskap. Är du en av dem? Skriv några rader om dig och vad du vill förmedla genom att fylla i intresseformuläret nedan och skicka in till eva[at]givasverige.se. Kontakta Eva M Torsson på eva[at]givasverige.se om du har frågor eller funderingar.

Intresseformulär för talare Insamlingsforum

Intresseformulär

docx