Helt hypotetiskt: en bransch för all framtid – vilken väljer ni?

Helt hypotetiskt. Swish eller Klarna som enda betalsätt för all framtid, vilken väljer du? Du får åka tillbaka i tiden och ändra på en sak som påverkar din organisation, vad? Under den här vinjetten i Patos lyfter vi nya tankar och idéer genom att låta olika personer svara på en helt hypotetisk fråga. Formatet är kort och snabbt och som man frågar får man svar – alltså helt hypotetiskt.

Konkurrensverket inför plötsligt nya riktlinjer; från och med imorgon får en ideell organisation endast samarbeta med företag från en bransch. Vilken bransch väljer ni och varför?

Linda Wijkström, partneransvarig på ECPAT

Linda Wijkström

– Utan tvekan techbranschen! Vi behöver och kommer behöva varandra för att arbeta mot en värld fri från sexuell exploatering av barn. Techbranschen står för innovation och driv, precis det vi behöver i vårt proaktiva som reaktiva arbete. Det är en bransch som behöver vår expertis och erfarenhet från bland annat kontakten med barn och unga, vårt arbete i Hotline samt i påverkansarbete. Vi kan tillsammans skapa skarpare lösningar än i dag när det kommer till nedtagning och hantering av sexuellt exploaterat material eller när nya produkter och tjänster produceras, där tech står för en teknisk kunskap och vi för expertisen. Det blir en stark affärs- och hållbarhetsnytta, där vi tillsammans skapar förändring.

David Balsam, huvudpartneransvarig på Barncancerfonden

David Balsam

Bygg! Vi kommer alltid ha ett behov av att bygga, stort som litet och oavsett om du bor i villa eller lägenhet. Det kommer alltid finnas marknad för den sortens produkter, vi kommer handla via e-handel men också i fysiska butiker eftersom det är en marknad där man även måste känna och klämma på vissa produkter. Det finns många aktivitetsberöringspunkter inom byggsektorn, det är där jag ser mest aktiveringar och insamlingsmekaniker. Det är en bransch med mycket muskler, som kan donera pengar själva och aktivera sina kunder – alltså en marknadsplats både för B2B och B2C.

 

Maya Jakobsson, Chief Development Officer på Operation Smile Sweden

Maya Jakobsson

– Ömsesidigt mervärde, däri ligger nyckeln. Branschen till vilken vi tillför mest mervärde är den mest relevanta. I vårt fall blir det branschen för vilken området global hälsa har störst relevans – och måste vi konkretisera oss så säger vi Life Science och E-health! Vi får spännande möjligheter att ta del av företagens spetskompetens inom till exempel medicinteknik samtidigt vi i vår tur skapar mervärde i och med vår medicinska expertis, att vi finns i så många länder och i så många olika kontexter. Vi kan dessutom addera tyngd och trovärdighet och stärka affären mot våra partners slutkunder. Monetära bidrag är såklart välkomna, men vi strävar alltid längre med ett partnerskap och inkluderar exempelvis kompetens och utrustning jämte arbetet med säljdrivande kampanjer och personalengagemang.

Text: Amelie Furborg