Det regelbundna givandet står för 70% av gåvor från allmänheten enligt Giva Sveriges kvartalsstatistik, och är en viktig del för stabil finansiering av organisationer. Men, det finns tecken på att detta givande stagnerar trots stora insatser för att engagera fler, och öka både antalet gåvor och genomsnittsbelopp. För att öka kunskapen om hur det regelbundna givandet utvecklas och vad det kan betyda för organisationers strategier framåt, presenterar Giva Sverige en ny rapport.
Bilden av det regelbundna givandet håller också på att förändras, i takt med att autogiro ersätts med andra betalningslösningar och att den yngre generationen sannolikt har en annan bild av vad som är regelbundet givande. För att förstå mer kring utvecklingen för det regelbundna givandet presenterar nu Giva Sverige rapporten ”Det regelbundna givandet – hur skapar vi förutsättningar i en föränderlig värld”. Rapporten bygger på data från den årliga undersökningen om allmänhetens syn på ideella organisationer och givande som Novus gör på uppdrag av Giva Sverige, Giva Sveriges kvartalsstatistik samt en enkät till Giva Sveriges medlemmar som arbetar med regelbundet givande. Med hjälp av dessa försöker rapporten besvara frågor som;
- Hur definierar organisationer regelbundet givande?
- Hur ser utvecklingen ut för det regelbundna givandet?
- Hur ser organisationer på det regelbundna givandets framtid?
- Hur arbetar organisationer idag för att öka regelbundna givandet, och vilka är de främsta framgångsfaktorerna?
- Hur stor andel av allmänheten uppger att de ger regelbundet och hur skiljer sig den regelbundne givaren från de som ger spontana gåvor?
Medverkande:
Charlotte Rydh, generalsekreterare Giva Sverige
Mårten Palmefors, senior analytiker Giva Sverige
Fler medverkande tillkommer
Webbinariet sker via Zoom och länk skickas ut till anmälda deltagare i god tid innan. Webbinariet börjar 09:00, och det går bra att logga in från 08:45. Presentation delas till deltagare efteråt. Webbinariet är kostnadsfritt.