Årets vinnare 2016

Genrebild FRII Årets insamlare 2016

Till Årets insamlare – organisation utnämndes Barncancerfonden för sitt målmedvetna arbete som lett till en kraftigt ökad insamling till ändamålet.

Utnämningen till Årets insamlare – person tilldelades Roger Akelius, för den kampanj i december där han matchade, krona för krona, Läkare Utan Gränsers insamling. Kampanjen, som blev mer omfattande än planerat, ledde till slut till en total insamling för organisationen på en kvarts miljard kronor under december månad.

För Årets företagssamarbete belönades Clowner utan Gränser och Salvequick för sitt enkla men effektiva samarbete, som utgår från grundtanken att ett skratt och ett plåster fyller liknande funktioner – nämligen att trösta och hjälpa. Kampanjen fortsätter dessutom under 2017.

Årets insamlingskampanj var ett pris som inte delats ut tidigare, men som ändå samlade många intressanta nomineringar. Den första vinnaren i kategorin blev Göteborgs kyrkliga stadsmission med kampanjen Vem ser? Kampanjen tog en gammal välbekant symbol i form av nallebjörnen och lyckades på så sätt engagera helt nya givare.

Juryns hederspris förärades Schibsted Sverige och Sjöräddningssällskapet för kampanjen Gula Båtarna. Kampanjen, som gjorde det möjligt att placera två sjöräddningsenheter på den grekiska ön Samos mellan september 2015 och juni 2016, var inte bara en framgång insamlingsmässigt i Sverige, utan inspirerade även liknande kampanjer ute i Europa och världen.