Utredning föreslår skattereduktion för företags gåvor – men viktiga frågor kvarstår

Ett förslag om skattereduktion för företags gåvor till ideell verksamhet presenterades den 16 december av den särskilda utredaren Cecilia Silverhjelm. Förslagen markerar ett positivt steg framåt för att stärka civilsamhällets verksamheter, men viktiga frågor kvarstår.

Utredningen föreslår nu en skattereduktion på 25 procent för gåvobelopp mellan 2 000 och 200 000 kronor, vilket innebär att skattereduktionen som mest kan bli 50 000 kronor. För gåvobelopp över 200 000 kronor upp till 400 000 kronor föreslås en skattereduktion med 5 procent. Det innebär att en gåva på upp till 400 000 kronor ger en skattereduktion på max 60 000 kronor.

– Att utredningen föreslår skattereduktion för juridiska personer gåvor upp till 400 000 kronor är ett steg i rätt riktning men skillnaden i incitament för gåvor upp till den första nivån på 200 000 kronor är för liten. Det kommer exkludera företag med högre gåvobelopp, understryker Charlotte Rydh, generalsekreterare för Giva Sverige.

Utredningen, som tillsattes i juni 2023, har haft till uppdrag att undersöka hur resurser till ideell verksamhet kan ökas och bidra till större samhällsnytta. Dock har direktiven varit snäva – utredningen har endast fått arbeta inom det befintliga systemet för skatteincitament för privatpersoner. Det innebär att det är bara företags gåvor till organisationer som arbetar med vetenskaplig forskning eller social hjälpverksamhet som kan ge skattereduktion.

Utredaren påtalar att det kan finnas negativa effekter av att skattereduktionen inte omfattar fler typer av ändamål. Trots detta har man valt att inte utreda kostnaderna eller konsekvenserna av en bredare inkludering. Giva Sverige är kritiska till detta då en breddning av ändamål för företags gåvor till ideella organisationer är centralt för att på riktigt stärka civilsamhällets viktiga roll i det svenska samhällsbygget.

Regeringen beslutade den 4 december om ett tilläggsdirektiv till utredningen som innebär att utredaren får i uppdrag att också se över om skatteavdrag eller andra skattelättnader för sponsring kan införas. Det kan vara ett sätt att bredda ändamålen som företag kan bidra till men framför allt tydliggöra regelverken kring sponsring. Samtidigt är sponsring något annat än givande genom att det kräver motprestationer. Sponsring innebär dessutom olika regelverk för t ex moms för mottagarorganisationerna beroende på om de är en ideell förening eller stiftelse. Därför det svårt att veta vad det får för betydelses för ideella organisationers finansiering och verksamhet.

– Om regeringen vill skapa effektiva incitament för företag att bidra till samhällsnytta krävs en mer inkluderande modell där för företags gåvor och sponsring som är anpassad både efter företagens och ideella organisationers förutsättningar, betonar Charlotte Rydh.

Till förslagen!