4 frågor om SOS Barnbyars kampanj "GuiltTripSunday"

TV-programledaren Tilde Fröling lät sina två barn bli fotograferade som föräldralösa till SOS Barnbyars förmån.

Vi ställer fyra frågor till PR-ansvariga Jessica W Sandberg om SOS Barnbyars kampanj #GuiltTripSunday där åtta kändismammors barn skildrades som föräldralösa. Kampanjen väckte starka och blandade reaktioner när den lanserades inför årets Mors Dag. ”Smaklöst” och ”kränkande” men även ”genialisk!” och ”en av de finaste kampanjer jag sett!” var några av kommentarerna.

Jessica W Sandberg är PR-ansvarig på SOS Barnbyar. Fotograf Denny Lorentzen
Jessica W Sandberg är PR-ansvarig på SOS Barnbyar.

Hur kom kampanjen till?

– Det grundade sig i den frustration som vi känner kring svårigheten att få media att intressera sig för att det pågår tysta katastrofer. Vår utgångspunkt var att lyfta den verklighet som ofta glöms bort eller drunknar i mediebruset. SOS Barnbyar ville uppmärksamma omvärlden på att 150 miljoner barn i världen saknar en eller båda sina föräldrar och ofta är helt utelämnade. Byrån River tog sig an uppdraget och vi var alla eniga om att vi skulle göra en modern kampanj där vi når så många som möjligt.

Hur hanterade ni de starka reaktionerna som följde? 

– Att kampanjen skulle väcka reaktioner var väntat. Närhetsprincipen råder hos de flesta av oss, ju fler beröringspunkter, desto mer engagerade blir vi. Vi ville flytta verkligheten närmre och bryta ett insta-flöde som till vardags präglas av bruncher och dagens outfit. På frågor som kom direkt till oss förklarade vi anledningen till kampanjen. Men vi hade en tydlig approach i att inte gå ut och försvara oss. Det fick istället andra tyckare göra som ansåg kampanjen lyckad. Vi var helt trygga i det faktum att vissa skulle hissa och andra dissa.

Är ni nöjda med resultatet? 

– Vi är absolut nöjda. Genomslaget var enormt och vi har nått helt nya målgrupper. Kampanjen fick 10 miljoner impressions i sociala och traditionella medier under fem dagar fram till Mors Dag och vi nådde med det ut till den breda massan. Parallellt med kampanjen gjorde vi också ett DR-utskick i insamlingssyfte och vi såg en definitiv ökning under perioden av både nya faddrar och givare.

Anitha Schulmans dotter Penny i kampanjen #GuiltTripSunday
Bloggaren och designern Anitha Schulman lät sin dotter Penny figurera i kampanjen #GuiltTripSunday.

Kommer ni ha liknande provokativa kampanjer igen?

– Vi kommer aldrig göra kampanjer i egensyfte att provocera. Det var heller inte syftet här. Däremot kan vi vara okonventionella. Vårt mål är att göra kampanjer som syns, diskuteras och hjälper fler utsatta barn.

Text: Sofia Carlberg