
Årets insamlare är det enda priset i Sverige som uppmärksammar insamling av gåvor och finansiering av civilsamhället. Det har delats ut sedan mitten av 1990-talet, och i år belönades totalt fem pristagare.
Priset för Årets insamlare delas ut av FRII på Insamlingsforum, Nordens största konferens om insamling och givande. Genom åren har personer och organisationer som Bissen Larsson, Aron Anderson, Stockholms Stadsmission, Operation Smile och Sverige för UNHCR belönats för sina olika prestationer inom fundraising.
För Årets insamlare 2016 delades priset ut i fyra kategorier: Årets insamlare – person, Årets insamlare – organisation, Årets företagssamarbete och Årets kampanj. Juryn valde dessutom att dela ut ett hederspris.
Årets upplaga av priset samlade rekordmånga nomineringar, med 32 stycken nominerade i de olika kategorierna. Den namnkunniga juryn, bestående av Göran Adlén, föreläsare och trendanalytiker, Anna Hemlin, generalsekreterare Hjärnfonden, Pär Larshans, hållbarhetschef Ragn-Sells AB, Cecilia Schön Jansson, vd Sveriges kommunikatörer och ordförande Charlotte Rydh, generalsekreterare FRII, hade ett styvt jobb.
Det var en rejäl utmaning bara att ta fram finalisterna i varje kategori, och att hitta vinnarna bland alla de fantastiska nomineringar vi fick in var verkligen spännande.
– Arbetet blev större än förväntat, men det är ju bara positivt i det här sammanhanget . Det känns oerhört roligt att så många har gjort så mycket för att engagera människor för olika frågor och ideella organisationer under året, och det känns ännu roligare att få uppmärksamma det, säger Charlotte Rydh, juryns ordförande.
Så vilka blev då årets pristagare? Av 32 nominerade utsågs tre finalister i varje kategori, och från det valdes en slutlig vinnare i varje ordinarie kategori, samt ett hederspris:
Till Årets insamlare – organisation utnämndes i år Barncancerfonden för sitt målmedvetna arbete som lett till en kraftigt ökad insamling till ändamålet.
Utnämningen till Årets insamlare – person tilldelades Roger Akelius, för den kampanj i december där han matchade, krona för krona, Läkare Utan Gränsers insamling. Kampanjen, som blev mer omfattande än planerat, ledde till slut till en total insamling för organisationen på en kvarts miljard kronor under december månad.
För Årets företagssamarbete belönades Clowner utan Gränser och Salvequick för sitt enkla men effektiva samarbete, som utgår från grundtanken att ett skratt och ett plåster fyller liknande funktioner – nämligen att trösta och hjälpa. Kampanjen fortsätter dessutom under 2017.
Årets insamlingskampanj var ett pris som inte delats ut tidigare, men som ändå samlade många intressanta nomineringar. Den första vinnaren i kategorin blev Göteborgs kyrkliga stadsmission med kampanjen Vem ser? Kampanjen tog en gammal välbekant symbol i form av nallebjörnen och lyckades på så sätt engagera helt nya givare.
Juryns hederspris förärades Schibsted Sverige och Sjöräddningssällskapet för kampanjen Gula Båtarna. Kampanjen, som gjorde det möjligt att placera två sjöräddningsenheter på den grekiska ön Samos mellan september 2015 och juni 2016, var inte bara en framgång insamlingsmässigt i Sverige, utan inspirerade även liknande kampanjer ute i Europa och världen.
Text: Sonja Dandenell