Årets julklapp – men tvärtom

Natalia Project, ett överfallslarm för utsatta människorättsförsvarare, från Civil Rights Defenders

Visst minns vi dem, årets julklapp? Råsaftcentrifuger, spikmattor, bakmaskiner och pokerset – och självklart årets variant: aktivitetsarmbandet. Men om vi skulle tänka tvärtom för en stund, hur skulle det då se ut?

Ända sedan 1988 har HUI Research varje år utsett årets julklapp inför starten på julhandeln. Vem kan glömma bakmaskinen, som var första årets produkt? Och hur många bakmaskiner som sedan stod och dammade i skåpen kan man bara spekulera i. HUI Research väljer årets julklapp utifrån tre kriterier:

  • Produkten ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse för året
  • Produkten ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i stort antal
  • Produkten ska representera den tid vi lever i

Svenska Röda Korset valde ett innovativt arbetssätt, och skickade ett nomineringsbrev till juryn för Årets julklapp. Deras förslag till julklapp var ett matpaket till Syrien, något som de framhöll uppfyllde alla tre kriterier till Årets julklapp. Kampanjen drevs på bred front, med debattartiklar, filmer på Facebook, annonser i dagspress och debatt i tv-soffan.

– Vår nominering var både en uppmaning till HUI, men också till var och en av oss – inte att inte köpa några julklappar, men att inte bara köpa grejer. Ett matpaket till Syrien blir ju dessutom en dubbel julklapp, både ett gåvobevis till någon här hemma, och ett faktiskt paket till någon i Syrien, säger Morgan Olofsson, kommunikations- och insamlingschef på Röda Korset.

Inte ens jultomten skulle kunna komma på något bättre!

Röda Korset arbetade tillsammans med byrån Le Bureau i kampanjen, som man ser som inte bara en reklamkampanj, utan också som en påverkanskampanj, där man hoppas kunna öppna fler människors ögon för möjligheten att skänka klappar som inte är saker. HUI Research går före med gott exempel, och väljer i år att fira julen med att ge matpaket till Syrien.

Men matpaketet räckte trots allt inte ända fram. Till årets julklapp 2014 valde istället HUI Research aktivitetsarmbandet, bland annat med motiveringen ”Den fortsatt starka hälsotrenden gör allt fler konsumenter medvetna om sin egen hälsa och om sambandet mellan aktivitet och välbefinnande. En annan trend är att dela med sig av upplevelser och bilder i sociala medier. I aktivitetsarmbandet sammanförs dessa trender och det är därför en symbol för en hälsomedveten konsument som vill dela med sig av sina framgångar till andra. Det gör aktivitetsarmbandet till Årets Julklapp 2014.”

Men det var det där med saker. Så vad händer då om vi byter perspektiv? Struntar i sakerna, och tänker att vi nog har alldeles nog med grejer som det är? För just årets julklapp, aktivitetsarmbandet, har människorättsorganisationen Civil Rights Defenders det diametralt motsatta: armbandet man absolut inte vill aktivera. Det är Natalia Project, ett överfallslarm för utsatta människorättsförsvarare. Larmet bärs som ett armband av den som behöver skydd. I händelse av ett överfall aktiverar bäraren larmet med ett enkelt ryck, och såväl Civil Rights Defenders som människor i bärarens närhet får en signal med exakt GPS-position för att kunna komma till undsättning.

– Jag var i Burma på jobb när årets julklapp annonserades så det var min kollega Joanna som gjorde kopplingen mellan aktivitetsarmbandet och vårt Natalia Project, världens första överfallslarm för utsatta människorättsförsvarare. Kvickt, smart och enkelt. Bara för mig att sätta samman det hela och gå ut brett i sociala medier med informationen. Responsen hittills har varit mycket stor och positiv och det börjar även ticka in pengar, säger Hampus Stenberg, kommunikations- och insamlingschef på Civil Rights Defenders.

Det går ju också att ge absolut ingenting – och kanske är det faktiskt det som är årets julklapp på riktigt? En nyligen genomförd undersökning av TNS Sifo visar att det enskilt mest förekommande svaret på frågan om vad man önskar sig i julklapp är just ”ingenting”. Det låter nästan för bra för att vara sant för Rädda Barnen, eftersom deras julkampanj går ut på just det. Men undersökningen genomfördes faktiskt på initiativ av TNS Sifo.

Åsa Tuvenvall, projektledare för julkampanjen på Rädda Barnen, berättar att de arbetat tillsammans med reklambyrån King. Kampanjen går ut på att erbjuda en livsavgörande julklapp till alla som redan har allt. Mottagaren får ingenting men ingenting kan betyda allting för barn i utsatthet.

– Även om vi kallar vår julgåva INGENTING, så hoppas vi att alla förstår att det är en gåva som kan betyda allting för utsatta barn, i Sverige och i världen, säger Åsa.

Text: Sonja Dandenell

Röda Korsets julfilm

Årets julklapp

TNS  Sifo – Julen 2014 önskar sig flest svenskar ingenting

Civil Rights Defenders – Natalia Project

Rädda Barnen – Ingenting