
Med hjälp av storytelling, videoblogg och sociala medier lyckas Invisible People berätta historierna om de otaliga hemlösa i USA, från Los Angeles till Washington, D.C.
På IFC – International Fundraising Congress – som gick av stapeln i mitten av oktober deltog Mark Horvath som 2008 startade organisationen Invisible People. Han berättade engagerat och inspirerat om hur han, när han själv blev hemlös efter en karriär inom film, såg möjligheterna att med en iPhone och en dator kunna berätta de hemlösas historier. Han tycker att man genom att visa de oklippta, ocensurerade och råa filmerna når fram till sin publik på ett helt annat sätt. Hans mission är att förändra våra attityder mot människor som lever i hemlöshet.
Lyckas han? Bedöm själv! Här hittar du fantastiska historier och exempel på hur man kan jobba med insamling och förändra attityder genom storytelling, video och sociala medier:
Lyssna på Mark Horvaths Ted X talk.
Vill du följa Mark på Twitter heter han @hardlynormal
Text: Annika Prine