
Det som började som ett samtal mellan Barndiabetesfonden och Lilly Diabetes på Almedalsveckan 2011 resulterade i en gemensam auktion på Berns salonger i Stockholm. Auktionen genomförs varje år på Världsdiabetesdagen den 14 november, och har blivit Barndiabetsfondens mest framgångsrika event någonsin.
Auktioner är något som framgångsrikt används i bland annat USA för insamling, men i Sverige var Barndiabetesfonden bland de allra första att ordna auktion.
”Målet med auktionen är dels att öka kunskapen om diabetes, dels att samla in pengar till forskning”, berättar Lisa Hillerström, pressansvarig på Barndiabetesfonden.
I samarbetet ingår även Micael Bindefeld, med ansvar för bland annat gästlista och spektakulära auktionsobjekt. Förra årets mest uppmärksammade auktionsobjekt var en statistroll i Felix Herngrens tv-serie Solsidan.
Att ha föremål som får medial uppmärksamhet är en högst medveten strategi.
Lisa återkommer hela tiden till strategitänket. Tydliga mål och ett tydligt syfte har legat till grund för att eventet blivit lyckat, menar hon. Att hitta en samarbetspartner som har samma vision har också varit viktigt. Lilly Diabetes finansierar eventet och Barndiabetesfonden är mottagare av intäkterna. Därtill görs ett stort antal ideella insatser från samtliga inblandade parter.
Text: Karin Hallengren