Experten svarar: Varför ska digital närvaro mätas?

Joni Lindgren, webbanalytiker på Outfox

Hur ska jag mäta vad vi gör på hemsidan och annan digital kommunikation? Och varför? Det är frågor många ställer sig. För att få svar på dessa funderingar pratade vi med Joni Lindgren, webbanalytiker på Outfox, ett företag med expertkompetens inom digital analys och konverteringsoptimering.

Varför ska man mäta vad man gör på nätet?
– All kommunikation som ni gör har (förhoppningsvis) ett mål. Webbanalysen ska alltid ha som syfte att förbättra kommunikationen så att måluppfyllelsen blir högre. Svårare än så är det inte. Mätningen är det som möjliggör analysen men det finns inget självändamål i mätningen – du måste in och grotta i datan!

Joni Lindgren, webbanalytiker på Outfox
Joni Lindgren

Vilka saker är viktigast att mäta?
Det beror på vad syftet med organisationen och den digitala närvaron är. Gör inte som alla andra, utan utgå ifrån din egen organisation. Men för att ge några generella exempel brukar det vara intressant för frivilligorganisationer att mäta:

  • Om besökaren är en befintlig medlem eller om hen tidigare gett en gåva.
  • Hur besökaren hittar till webbplatsen.
  • Interaktioner som att fylla i medlemsformulär och antal klick på viktiga knappar/länkar som “Ge en gåva” eller “Bli medlem”.
  • Om man är en insamlingsorganisation ska man absolut mäta antal och storlek på gåvor.

– Om man verkligen vill mäta rätt saker tycker jag att man ska börja med att definiera mål och göra en mätplan. Här finns en bloggpost om vad en mätplan är. Det är förvånansvärt många organisationer, oavsett storlek eller bransch, som har svårt att sätta målet med den digitala närvaron på pränt och vet man inte det är webbanalys ganska så  meningslöst.

Du förespråkar Google Analytics framför andra mätverktyg – varför?
– Google Analytics är ett gratisverktyg och då kan man använda budgeten till roligare saker som att se till att verktyget mäter på rätt sätt och att man har någon som kan tolka och analysera datan. Eftersom det är välkänt och använt av många finns det mycket tips och hjälp i bloggar och forum som kan hjälpa den som har ett problem eller den som vill fördjupa sig. Dessutom satsar Google mycket på att förbättra verktyget och dess möjligheter så man behöver inte vara rädd för att ”växa ur” det. 

Några korta tips på hur man bäst använder Google Analytics?
– Det finns så mycket jag vill säga om det, men kortfattat:

  • Använd Google Analytics regelbundet!
  • Logga inte in i verktyget utan att ha en tydlig frågeställning om vad du vill ta reda på. Det är lätt att spendera en dag på att bara klicka runt för det finns så mycket att se.
  • Lär dig att använda avancerade segment. Det gör att du kan välja att titta på en utvald grupp av besök och jämföra beteende grupper emellan. Du kan till exempel välja att kolla bara på besök från nyhetsbrev eller besök som började fylla i medlemsformulär men inte skickade in det. När man kan göra det är det mycket lättare att se specifika mönster för en grupp och förstå bakomliggande motivation. Om det uppstår problem någonstans blir det lättare att hitta vad som kan förbättras och det är ju alltid det som är syftet med webbanalys.
  • Analysera trafikkällor och glöm inte att kampanjtagga de länkar du delar i till exempel nyhetsbrev och på Facebook så att du kan se vad dina kommunikationsinsatser faktiskt bidrar till. Läs mer om kampanjtaggning här.
  • Sätt upp mål! Läs mer om mål Här kan du läsa mer om mål.

Läs också vår guide om hur du kommer igång med Google Analytics här.

Fakta

Joni Lindgren jobbar som webbanalytiker på Outfox men kommer ursprungligen från ideell sektor där hon senast arbetade som generalsekreterare för Förbundet Unga Forskare. Därefter utbildade hon sig på den digitala medieskolan Hyper Island. Outfox är ett konsultföretag med expertkompetens inom digital analys och konverteringsoptimering som bland annat jobbar med UNICEF, Röda Korset, Rädda barnen och Naturskyddsföreningen.

 

Text: Maria Mungenast