
Både etablerade organisationer och nystartade kan ha nytta av ett annorlunda sammanhang. Var kan man bättre nå människor än när de har trevligt? Ingenstans! Därför valde både Naturskyddsföreningen och Oxfam att samarbeta med Way Out West-festivalen i Göteborg.
Att frivilligorganisationer syns på festivaler är inget nytt fenomen. Många är de festivalbesökare som kunnat få information och engagera sig i olika organisationer mellan konserterna på de svenska och europeiska festivalerna. Way Out West-festivalen i Göteborg är inget undantag, och på festivalen år 2014 var det två organisationer som syntes väldigt tydligt i Slottsskogen – Oxfam och Naturskyddsföreningen.

Oxfam är en välkänd organisation ute i Europa och världen, men började etablera sig i Sverige först 2014. För att etablera sig i Sverige valde man bland annat att samarbeta med Luger, arrangören bakom den populära Way Out West-festivalen i Göteborg. Att medverka på festivaler är inget nytt grepp för Oxfam – tvärtom.
– Runtom i världen arbetar Oxfam med lokala festivalarrangörer, däribland Glastonbury i Storbritannien och Pinkpop i Holland. Genom samarbetet med Luger kring Way Out West tog vi traditionen till Sverige, säger Corinne Appelgren, kommunikationsansvarig på Oxfam Sverige, och fortsätter: målet med vår närvaro på Way Out West var att synliggöra Oxfam och informera om vårt arbete i världen. Vi är mycket nöjda med resultatet – vi hade otroligt kul, träffade massor av engagerade människor och fick många nya givare och supportrar.
Medan Oxfam valde att fokusera på en enda festival i Sverige har Naturskyddsföreningen en lång tradition av att medverka på olika event, bland annat Bok och Biblioteksmässan och Nordiska Trädgårdar. För Naturskyddsföreningen är det alltid den gemensamma miljönyttan som styr vilka samarbeten man ger sig in i. Samarbetet med Way Out West inleddes i och med festivalen 2014, eftersom parterna insåg att det fanns många beröringspunkter inom miljöarbetet. Naturskyddsföreningen valde därför Way Out West som plattform för att lansera sin nya kampanj för att klimatmaxa politiken.
– På Way Out West var ett mål att lansera vår nya kampanj och den tillhörande filmen och sedan att få så många som möjligt att ta ett kort på när man gör ett X och sedan sprida det i sociala medier genom #klimatmaxa. Syftet är att visa att vi är redo för stora politiska beslut som även Way Out West står bakom, säger Erik Eng, marknadschef på Naturskyddsföreningen.

Naturskyddsföreningen har märkt av ett ökat medlemsantal de senaste åren, och tror att deras närvaro på festivaler och mässor har bidragit till det, även om syftet med närvaron inte bara är att uppnå värvningsmål.
– En viktig del är att komma ut och prata med människor om våra frågor som verkligen berör och engagerar alla. Det är ett utmärkt sätt att träffa nya målgrupper som vi kanske inte når så bra annars, avslutar Erik.
Text: Sonja Dandenell