
Norska SOS Barnbyar gjorde ett socialt experiment genom att placera en tunnklädd pojke på en busshållplats i Oslo. Kampanjen spreds som en löpeld i sociala medier och har fått mängder med norrmän att skänka pengar till människor på flykt i Syrien.
I filmen ses 11-åriga Johannes som sitter och huttrar på en busshållplats, mitt i vintern, utan jacka. Med dold kamera filmas oslobornas reaktioner, och under det första dygnet som filmen låg ute på Youtube sågs den 1,4 miljoner gånger. Dessutom skrev ett flertal medier, både i och utanför Norge, om kampanjen och lade upp filmen på sina hemsidor. Synne Rønning, informationschef på SOS Barnebyer, berättar om succén.
Varifrån kom idén?
– Målet var att samla in pengar till en kampanj i Syrien där vi delar ut jackor, filtar och annat så att barn och familjer ska kunna överleva vintern som kan vara riktigt kall. Idén om att ställa frågan ”Hade du gett bort din jacka?” kom genom samarbetet med Släger Kommunikasjon och filmbolaget Pure Content hjälpte oss med produktionen.
Vad har den resulterat i?
– Efter bara ett dygn hade vi fått in över 1,5 miljoner norska kronor till barnen i Syrien! Målet vi hade var 200 000 kronor och det nådde vi ju väldigt fort.
Vilka reaktioner har ni fått?
– Det är överväldigande, vi har fått otroligt mycket positiv respons, delningar, kommentarer och donationer. Folk över hela världen menar att filmen har återgett dem tron på mänskligheten.
Läs mer om kampanjen på SOS Barnebyers hemsida:
http://www.sos-barnebyer.no/Mayday/Syria
Text Elsa Larsson