Guiden: Kom i gång med Google Analytics

Google analytics

Din webbplats kan vara hur snygg och informativ som helst, men är den optimalt utformad för just din målgrupp? Med Google Analytics kan du få veta hur dina besökare beter sig på din sajt, vilket gör att du lättare kan anpassa innehållet efter deras behov och önskemål. Så här kommer du i gång!

  1. Skapa ett konto.
    Det gör du på http://www.google.com/analytics/
  2. Installera spårningskoden till din webbplats.
    Klicka på fliken Administratör i huvudmenyn högst upp på sidan. Under den mittersta spalten Webbegendom, välj Spårningsinformation. Lägg in informationen från den domän som du vill hämta information från. Nu är din webbdomän sammankopplad med analysverktyget.
  3. Sätt upp mål.
    Klicka på fliken Administratör i huvudmenyn högst upp på sidan.  Under den högra spalten Dataurval, välj Mål. Här kan du definiera de mål som du vill spåra och mäta. Se till att målen är mätbara och stämmer överens med era övriga mål för verksamheten. Det finns fyra olika måltyper; Destination, Varaktighet, Sidor per besök samt Händelse.
  4. Lär känna din målgrupp.
    Klicka på fliken Rapporter i huvudmenyn högst upp på sidan. Till vänster finns ett antal nyckeltal (metrics) som ger information om antalet besök, genomsnittlig besökslängd, avvikningsfrekvens med mera. Utforska de olika nyckeltalen för att lära dig mer om målgruppen. Under Målgrupp hittar du information om dina besökares ålder, kön, surfsätt och var i världen de befinner sig. Under Realtid ser du hur många som besöker webbplatsen just nu och vilka sidor de är inne på.

Fem viktiga nyckeltal

Det är lätt att bli paralyserad av de otaliga nyckeltal som går att mäta, jämföra och analysera. För att lyckas bör man utgå från det egna företagets affärsmål och välja ut de nyckeltal som är mest relevanta. Följande fem kan vara bra att börja med. Efterhand kan antalet nyckeltal utökas.

Sidvisningar
Ger en bild av hur intressant innehållet på sajten är. Det är framförallt viktigt att mäta om målet är att fungera som e-handel eller som insamlingskanal. Många sidvisningar per person behöver dock inte vara ett tecken på visat intresse, du bör också du titta på hur lång tid besökaren har tillbringat per sida. En besökare som snabbt klickar sig vidare till olika sidor kan tolkas som att personen inte hittar det han eller hon letar efter. Bearbeta och anpassa innehållet till målgruppen för att göra webbplatsen mer relevant för besökarna.

Unika och återkommande besökare
Unika besökare är en indikation på hur många som har besökt sajten. Det kan vara intressant för företag att titta på hur många som återkommer, ett återbesök tyder på att besökaren tyckte att webbplatsen var tillräckligt intressant för att komma tillbaka.

Trafikkällor
Hur hittade besökarna till din webbplats? Att titta på vilka källor som genererar trafik till sajten är intressant för alla företag som jobbar med någon typ av kanalstrategi. Om du har investerat i sökmarknadsföring eller någon form av annonsering på webben är trafikkällor ett viktigt nyckeltal att mäta. Detta för att se om investeringarna som gjorts har genererat önskad Return on Investment, ROI.

Målsidor
Målsidan är där besökarna först landar när de besöker din webbplats. Eftersom de flesta söker information via sökmotorer är risken stor att de hamnar på en undersida på den existerande webbplatsen. Därför är det viktigt att undersidorna är lätta att navigera inom så att besökaren hittar det han eller hon söker. Att en målsida har hög avvisningsfrekvens, ”Bounce rate”, är ett tecken på att sidan saknar det innehåll som besökaren förväntar sig.

Utgångsidor
Att titta på vilka sidor besökaren besökte innan de lämnade webbplatsen kan vara lika intressant som att titta på de vanligaste målsidorna. Sidorna med hög utgångsprocent är viktiga att analysera eftersom de indikerar att innehållet inte får besökaren att gå vidare på webbplatsen. Hög utgångsprocent är ett stort problem för e-handlare, men genom att jobba aktivt med att förbättra sidans innehåll och struktur kan utgångsprocenten minskas.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Tips!

  • Implementera verktyget i den egna organisationen för att öka affärsnyttan. Involvera hela företaget och ta fram en tydlig process för hur ni arbetar med statistik och mätningar.
  •  Slarva inte med målsättningen. När målen är satta kan det stöttas med en rad aktiviteter. Det är ofta de små ändringarna som ger resultat. Experimentera med olika rubriker, färger och placeringar för att se vilka åtgärder som gör att du kommer närmare dina mål.
  •  Var konsekvent i dina mätningar och mät kontinuerligt.
  • Här finns mer info om hur du kommer i gång:

http://www.google.com/analytics/learn/setupchecklist.html

Text: Elsa Larsson