
Det sägs att information är den nya oljan, i meningen att information är pengar. Mobiloperatören Tre testar det uttalandet med sitt initativ #datadonate.
I Tres initiativ handlar det kanske ännu mer om att brist på information blir till pengar – det är nämligen outnyttjad datatrafik som omvandlas till riktiga pengar, som i sin tur skänks till Sverige för UNHCR och deras arbete.
Det här är inte en tidsbegränsad kampanj, utan vi ser i ett längre perspektiv.
– Eventuellt kan även andra organisationer inkluderas längre fram, men än så länge är det Sverige för UNHCR som vi väljer att stötta, efter tydliga signaler från våra kunder om vad de tycker är viktigt, säger Kamran Alemdar, pr- och informationschef på 3 Sverige.
#datadonate drog i gång i mars 2016, och i slutet av april 2016 har nästan 1 400 donationer gjorts. Enligt Tre innebär det att om tempot håller i sig under året kommer runt 170 000 kronor skänkas till Sverige för UNHCR och deras arbete för människor på flykt från Syrien.
– Vi hoppas förstås att vårt initiativ kommer att få allt mer uppmärksamhet under året. På så sätt kommer vi kunna hjälpa fler och donera ännu mer, säger Kamran.
Processen för att omvandla outnyttjad datatrafik till riktiga pengar är helt ny, och Tre hoppas kunna inspirera även andra företag till liknande lösningar. Själva lösningen har på open source-manér gjorts tillgänglig för andra mobiloperatörer och datatjänster att inspireras av.
Text: Sonja Dandenell