Så når du millenials med din insamlingskampanj

Emma Blom, vd Social Industries

Millenials, Generation Y, Internetgenerationen. Kärt barn har många namn. En fråga jag ofta får som vd för en sociala medier-byrå är hur man når fram till generationen som har hört och sett allt online. Jag tror först och främst det är svårt att dra alla över en kam. Per definition kan en millenial vara född 1980 eller 2000. Det är inte en homogen grupp och man behöver vara betydligt mer snäv i sin marknadsföring för att nå fram.

Men om jag skulle peka på en aspekt som gäller över hela linjen så är det framför allt att de är bekväma med att bygga relationer på nätet. Vare sig det är med människor eller organisationer. Det gör att de är väldigt svåra att lura, men de är ofta experter på att identifiera lögner och överdrifter. Om du ska uppvakta dem får du se till att vara genuin och tala med, inte till.

Det kan vara en smärtsam omställning och det finns fler exempel på misslyckanden än succéer. Men det går att hitta en röd tråd i framgångssagorna. I grund och botten handlar det om att skapa innehåll som berör. Glädje, sorg, empati, hat. Frågor att ställa sig själv när man gör en kampanj eller liknande är: Vilken känsla vill vi förmedla? Och vad är relevant för min målgrupp? Tänk på att innehållet ska skapas för dem som konsumerar det, inte för det egna varumärket.

Här skulle jag vilja hävda att insamlingsorganisationer har ett givet försprång. Där finns ofta sådana beröringspunkter i själva verksamheten. Det borde vara betydligt enklare för SOS Barnbyar eller Barncancerfonden att hitta sätt att beröra än för Coca-Cola eller Mekonomen. Men de relativt goda förutsättningarna räcker inte. Man behöver följa samma regler, och jag tänkte försöka sammanfatta dem i tre punkter.

  1. Bli mer personlig – Kommunikation nu och i framtiden är mer diversifierad. Det gäller att fundera ett varv eller två på var man marknadsför sig. Det kräver också en öppen och ärlig relation med sina givare. Det får inte kännas fejk, eller som att man har ett dolt motiv. Målgruppen är alldeles för medveten för att gå på det. Det kan kännas obehagligt till en början, speciellt eftersom de flesta helt enkelt inte är vana vid det. Men det är ett nödvändigt steg.
  2. Mät och utvärdera rätt – Målgruppens beteende är inte statiskt. Tvärtom. Det förändras hela tiden. Om folk inte längre delar inlägg på Facebook, sluta mät hur många delningar du fått! Det är viktigt att tänka på när du sätter upp mätpunkter för din kommunikation. Se sedan till att utvärdera allt. Om du är inställd på att mäta varje inlägg som du gör i sociala medier så kommer du automatiskt att lägga ner mer tid och kraft på att de blir bra.
  3. Använd din målgrupp – Det finns ett enkelt sätt att få bättre koll på hur man når en viss målgrupp; anlita dem! Om jag själv bara skulle sitta med folk över fyrtio år på min byrå så skulle det inte bli många rätt. Det enda sättet att lära sig ett beteende är att ta del av det själv.

Emma Blom, vd Social Industries