#sopigstraffskala – en viral succé

Joel Kinnaman Svenske Hollywoodskådespelaren Joel Kinnaman övertygar i framförandet av en pojkes berättelse om sexuella övergrepp i Ecpats kampanj.

Det är inte bara hemgjorda filmer med isvatten som blir virala. Den 19 augusti startade ECPATs kampanj #sopigstraffskala, som uppmanat allmänheten att ta ställning mot böter i straffskalan för sexualbrott mot barn, och med den också en film med Joel Kinnaman som inte lämnade någon oberörd.

Det är ingen överdrift att säga att den spridit sig som en löpeld i de sociala medierna. Därefter släpptes ännu en film i kampanjen, med Noomi Rapace. Filmerna har delats hundratusentals gånger, och de har tillsammans setts av över en halv miljon människor – kampanjen har helt enkelt exploderat.

”Det har verkligen smällt till!”, säger Josefin Hagström, digital kommunikatör på ECPAT Sverige. ”Vi fattade i början av året beslutet att arbeta bredare och öka allmänhetens kännedom om problematiken kring barnsexhandel. Kampanjen #sopigstraffskala är en del av det, och vi uppmanar människor att ta ställning mot att böter fortfarande är en vanlig påföljd vid sexualbrott mot barn.”

I kampanjen jämför vi sexualbrott mot barn med att spotta tuggummi på gatan, då både nedskräpning och sexualbrott mot barn kan leda till böter.

”Vi är oerhört glada och stolta över det enorma genomslaget, och det oerhörda engagemang som har visats på så många håll har faktiskt redan lett till att politikerna har stannat upp. I veckan gick bl.a. vår justitieminister Beatrice Ask ut med en debattartikel om att frågan är av högsta prioritet. Nu är det upp till bevis.”

Text: Sonja Dandenell

Se filmerna här.