
Hösten har formligen exploderat av virala succéer. En av dessa är ECPATs kampanj #sopigstraffskala som på bara några dagar nådde över 1,5 miljoner människor.
Kampanjen #sopigstraffskala skapades för att uppmana människor till att ta ställning mot böter för sexualbrott mot barn. I en första video – som knappast lämnade någon oberörd sågs skådespelaren Joel Kinnaman återge ett barns berättelse om sexuella övergrepp. Senare släpptes även en film med skådespelerskan Noomi Rapace. Tillsammans sågs filmerna av över 600 000 människor och delades hundratusentals gånger.
Hej, Josefin Hagström, digital kommunikatör på ECPAT…
…ni fick en enorm spridning på kampanjen. Vad har ni sett för resultat?
– Målet med kampanjen var att informera allmänheten om hur vår straffskala ser ut i dag, men också att skapa opinion för att sätta press på politikerna inför och efter valet. Vi fick med oss stora delar av svenska folket i kampen mot den sopiga straffskalan, vilket var ett mycket viktigt resultat för oss. Att dåvarande justitieminister Beatrice Ask uppmärksammade vår kampanj genom att svara i en debattartikel, där hon belyste behovet av en stärkt lagstiftning för sexualbrott mot barn, mitt i brinnande valrörelse var också ett viktigt resultat.

Hur gick det i sociala medier?
– Kampanjfilmerna med Joel Kinnaman och Noomi Rapace har setts av hundratusentals personer, de berörde och ledde till att delningarna fullkomligt exploderade på Facebook under kampanjen vilket var roligt.
Kommer kampanjen leva vidare?
– Så länge straffskalan för sexualbrott mot barn inte förändras kommer vår kampanj att leva vidare i någon mån, och vi kommer att driva arbetet framåt och fortsätta arbeta för förändring.
Vad skulle andra som arbetar med insamling kunna lära sig utifrån ert arbete?
– Att det handlar om att kunna skapa engagemang i en fråga! Kan man berätta något som får mottagaren att känna så vill människor ofta kanalisera engagemanget som väcks. Ibland genom att bidra ekonomiskt. Sedan är det självklart oerhört viktigt att man som organisation förvaltar förtroendet och fortsätter vara transparent och göra ett bra jobb.
Hur viktigt är det för insamlingsarbetet att få spridning i sociala kanaler?
– Genom intressant, korrekt och smart innehåll så väcker vi både intresse, skapar engagemang och spridning, vilket också leder till ökad insamling. Därför är det viktigt för oss att lägga mycket tid och energi på vår kommunikation. Tack vare att så många människor delat kampanjen har vi fört upp en stor fråga på agendan och flyttat kampen mot barnsexhandeln ett steg framåt.
Text: Sofia Carlberg