
Hela tiden pågår det kampanjer inom insamlingsvärlden. Stora, små, digitala, print, för ökad insamling, för opinionsbildning, för ökad kännedom. Just nu driver Hjärnfonden och Svenska Freds två sinsemellan väldigt olika kampanjer som båda har fått stort genomslag.
Hjärnfondens kampanj felhand.se drog i gång den 7 maj och ska rulla i ett år. Kampanjens mål är att uppmärksamma följderna av en stroke och de strokedrabbades behov av god rehabilitering. Redan i slutet av maj hade kampanjen samlat in 192 500 underskrifter och fått mycket god spridning – nästan 400 000 unika besökare till kampanjsajten.
Svenska Freds lanserade sin kampanj The Singing Sailor den 11 maj, utan något bestämt slutdatum. Den 29 maj har filmen fortfarande runt 1 500 visningar om dagen, och den har dessutom nått långt utanför Sveriges gränser, med besökare från 146 länder och flera artiklar och inslag i internationell media. Kampanjens syfte är vara ett debattinlägg, för att få in ett nytänkande i synen på internationell säkerhet.
“Att gå i krig eller inskränka människors rättigheter har aldrig skapat hållbar fred”, säger Daniel Holking på Svenska Freds. Det är också en känga till Rysslands anti-gay-lagar. Kort sagt, säger Daniel, ”för vi fram våra kärnfrågor kring nedrustning och hur mänskliga rättigheter hör nära ihop med fredsarbete.”
Text: Sonja Dandenell