
Höstens enorma mediala fokus på den flyktingkris som pågår i Europa har satt spår inom insamlingsvärlden i Sverige. Olika nya grepp provas, och ett av dem står Svenska Röda Korset för.
Att det råder en flyktingkris i Europa, och har gjort det ett bra tag – det är ingen nyhet för de svenska insamlingsorganisationerna. Lika mycket som hjälp behövs vid Medelhavet, behövs också hjälp för de som tagit sig till Sverige. Svenska Röda Korset hade sedan i våras planerat en kampanj för att få fler att bli volontärer. Volontärer som kan hjälpa nyanlända på många olika sätt.
– Det blev en speciell höst, säger Therese Engström, insamlingschef på Svenska Röda Korset.
Vi har ju länge varit medvetna om behovet, och hade sedan i våras planerat för volontärkampanjen, som startade i början av september.
I början av september exploderade även medias uppmärksamhet, och plötsligt kunde kampanjen få en helt annan fart än vad som planerats från början.
– Det tog fart i och med den enkla frågan – vad kan vi göra? Vår mediabyrå MEC var de som ställde frågan, och vi satte oss och tänkte gemensamt. Vad kan vi göra, mer än att skänka kläder eller pengar. Vad kan vi bidra med, utifrån våra kunskaper och färdigheter? Och vi kom fram till att det ni kan göra är att använda det kontaktnät ni har för att göra gott, säger Therese.
Så föddes idén om att skänka redan inbokad reklamtid. Varumärken som Proviva, Telia, ATG, Ford, Becel, Lätta och NetOnNet ställde upp, och genomförandet gick ut på att 30-sekunders spottar gav 5 sekunder till varumärket som delade med sig av sin tid, och resterande 25 sekunder till Röda Korsets film. Och initiativet spred sig. SBS Discovery, företaget bakom bland annat Kanal 5, tog själva kontakt med Röda Korset för att upplåta tid mellan programmen för att dela Röda Korsets budskap, då för insamlingen till människor på flykt.
– Fokus för kampanjen var att få in fler volontärer, och det har vi lyckats mycket bra med. 20 000 intresseanmälningar har vi fått in. Självklart ser vi också i ett större perspektiv att kampanjen fungerar varumärkesbyggande för oss, och vi tror därför att den kommer bidra till ökad insamling framöver, säger Therese.
NÅGRA SIFFROR:
20 000 intresserade av att bli volontär
7 medverkande varumärken
70 miljoner kronor insamlade till människor på flykt
Text: Sonja Dandenell