Vinnare i Årets insamlare 2016

Barncancerfonden, Årets insamlare - organisation Barncancerfonden, Årets insamlare – organisation. Fotograf: Catarina Harling

Varje år utser branschorganisationen FRII Årets insamlare. Priset – det enda i sitt slag i Sverige – delas ut i olika kategorier för att uppmärksamma och belöna det viktiga arbete som utförs för att finansiera civilsamhället. Den 9 maj valdes pristagare i fyra ordinarie kategorier, för insatser som utförts under 2016. Dessutom valde juryn även att dela ut ett hederspris.

Årets insamlare 2016 korades den här gången i fyra kategorier: Årets insamlare – organisation, Årets insamlare – person, Årets företagssamarbete och Årets insamlingskampanj. Dessutom utdelades juryns hederspris.

Till Årets insamlare – organisation utnämndes i år Barncancerfonden med motiveringen ”Genom att sätta insamlingen i fokus har Barncancerfonden skapat väsentligt bättre förutsättningar för sitt ändamål. Med barnen i centrum har de arbetat fram en långsiktig strategi och målmedvetet genomfört den med ett framgångsrikt insamlingsresultat.”

Utnämningen till Årets insamlare – person tilldelades Roger Akelius. Juryns motivering löd: ”Med stort hjärta och innerligt engagemang ha Roger Akelius både själv skänkt betydande bidrag i form av pengar och inspirerat andra att bidra i den svåra flyktingkris som drabbat världen.”

För Årets företagssamarbete belönas Clowner utan Gränser och Salvequick för sitt lika enkla som oväntade samarbete. Juryns motivering utvecklar: ”Med ett lika enkelt som fyndigt budskap och lekfulla aktiviteter skapas ett trovärdigt samarbete mellan Clowner utan Gränser och Salvequick, som ger resultat på flera plan.”

Årets insamlingskampanj är en ny kategori, och den första vinnaren blev Göteborgs kyrkliga stadsmission med kampanjen Vem ser? Kampanjen tog en gammal kär vän – nallebjörnen – och gav den nya uppdrag. Motiveringen lyder därför: ”Med nallebjörnen som budbärare i en kreativ och samordnad kombination av traditionella och nya metoder har Göteborgs kyrkliga stadsmission lyckats engagera helt nya givare.”

Med ett rekordstort antal nominerade – hela 32 stycken totalt – hade juryn ett styvt arbete. Årets jury utgjordes av Göran Adlén, föreläsare och trendanalytiker, Anna Hemlin, generalsekreterare Hjärnfonden (vinnare av Årets insamlare – organisation 2015), Pär Larshans, hållbarhetschef Ragn-Sells AB, Cecilia Schön Jansson, vd Sveriges kommunikatörer samt Charlotte Rydh, generalsekreterare FRII.

Årets insamlare är den enda utnämningen i Sverige som uppmärksammar insamlingsorganisationer, kampanjer och fundraisers. Det delas ut på Insamlingsforum, Nordens största konferens om insamling och givande som varje år anordnas av FRII. Insamlingsforum 2017 slog besöksrekord med fler än 300 deltagare.

FRII och juryn vill gratulera årets alla pristagare och nominerade till ett fantastiskt arbete!

För mer information, kontakta FRIIs generalsekreterare Charlotte Rydh
Telefon: 073-661 22 93, e-post: charlotte@frii.se