årets TALARE

Här möter du talare som generöst delar med sig av sin kunskap och erfarenhet för att du ska kunna göra ditt jobb bättre. Talare fylls på löpande, så håll utkik och kom tillbaka!

Anna Ehnlund Martinussen

Anna Ehnlund Martinussen är CRM och Lojalitetsstrateg på Läkare Utan Gränser. Hon har en lång bakgrund inom insamling och mer specifikt CRM och lojalitet. Hon är certifierad fundraiser och CRM & Loyalty Manager. Hon gillar att prata CRM och lojalitetsstrategi och vikten av att segmentera utifrån värde. När hon inte försöker skicka rätt sak, till rätt människa, i rätt tid och i rätt kanal ägnar hon sin tid åt familjen och stickning.

Annica Johansson

Annica Johansson är sedan 2019 verksamhetschef för den ideella föreningen Effektfullt. De verkar för att organisationer från alla sektorer ska stärka sin förmåga att mäta, analysera och synliggöra sina effekter på människor och miljö, samt använda resultaten för att lära och göra ännu större nytta. Innan Effektfullt var Annica under fem år effektmätningschef på den internationella stiftelsen Reach for Change där hon utvecklade och levererade stöd i effektmätning till över 300 organisationer i 18 länder. Annica är ekonom från Handelshögskolan i Stockholm.

Eva Eriksson

Eva Eriksson är förbundsordförande i SPF Seniorerna sedan 2017. Eva har en bakgrund som riksdagsledamot och regionråd i Västra Götaland. Hon har lett tiotalet statliga utredningar och varit landshövding i Värmland. Förutom SPF Seniorerna är Eva Eriksson också ordförande i Göteborgs kyrkliga stadsmission.

Gabby Crouch

Gabby Crouch, Head of Commerical at 3 Sided Cube

As Head of Commerical, Gabby cultivates relationships with people and organisations looking to use digital solutions to make the world a better place. Gabby is passionate about working closely with our clients to set them on the path to creating the life-saving, life-changing and all round brilliant technology they need to contribute a positive impact on our planet and its people.

Hanna Lindström

Hanna Lindström är kampanj- och insamlingsansvarig på Radiohjälpen

Helene Brinkenfeldt

Helene är Chef företagssamarbeten och Filantropi, UNICEF Sverige
Genom sina olika uppdrag, både från näringslivet och ideella organisationer, har Helene Brinkenfeldt erhållit en gedigen erfarenhet av såväl ledarskap, verksamhetsutveckling och kommunikation. Under de senaste åren har hon utvecklat och lett en verksamhet inom ideell sektor, både strategiskt och operativt, vilket inneburit ansvar för finansiering av verksamheten med hjälp av samarbeten med företag och insamling från privatpersoner. Helene har ansvarat för kommunikation kopplat till varumärke, medierelationer och sociala medier. Hon har en akademisk examen med en fördjupning inom marknadsföring och en 3-dagars utbildning i Professionellt styrelsearbete.

Håkan Johansson

Bakgrund: Håkan Johansson är professor i socialt arbete vid Socialhögskolan, Lunds universitet. Han arbetar med forskning om civilsamhälle i svensk och internationell kontext. För närvarande leder han ett 6-årigt forskningsprogram finansierat av Riksbankens Jubileumsfond om civilsamhälleseliter i Sverige, Polen, Italien, England samt i Bryssel. I programmet undersöker forskare hur det civila samhället är strukturerat, hur makt och resurser är fördelade och vilka det är som sitter i maktpositioner i det civila samhället. Mer Ni finner mer info på www.civilsocietyelites.lu.se.

Föreläsningar: “Elit, makt och ojämlikhet i det svenska civilsamhället”

Ian McQuillin

Ian MacQuillin MInstF(Dip) is the director of the international fundraising think tank Rogare, which he founded in 2014. Rogare aims to help fundraisers better use theory and evidence in by translating academic ideas into professional practice and building fundraising’s knowledge base.
He’s recognised as a leading thinker on fundraising ethics, having developed a new theory of fundraising ethics that seeks to balance fundraisers’ duties to both their donors and beneficiaries.
Ian edits the Critical Fundraising blog and runs and moderates the Critical Fundraising Forum on Facebook, which has more that 1,1000 critically-minded fundraisers from all over the world. He writes a regular column for Third Sector magazine and regularly contributes to the specialist charity media around the world. Ian is also an in-demand speaker on the global fundraising conference circuit.
He has worked in the fundraising sector since 2001, as editor of the leading trade magazine Professional Fundraising, account director at specialist fundraising sector PR agency TurnerPR, and as head of communications at the Public Fundraising Regulatory Association.

Jessica Åkerström

Jessica Åkerström är ansvarig för kvalitativa studier på Ungdomsbarometern, Sveriges ledande analysföretag inom områden som påverkas av vad unga tycker, tänker och gör. Jessica är i grunden sociolog och har många års erfarenhet av att arbeta med frågor som rör engagemang och givarbeteende. Bl. a. genom trendbevakning och specifika målgruppsstudier för att hjälpa uppdragsgivare inom ideell sektor att ta fram insikter och strategier.

Johan Bååthe

Johan Bååthe ansvarar för och leder arbetet med Plan International Sveriges externa kommunikation och insamling gentemot nya och befintliga givare. Han har många års erfarenhet som chef och konsult inom olika delar av näringslivet, bland annat kommunikation, affärsutveckling och marknadsföring. Johan Bååthe har också startat upp och arbetat operativt med en biståndsverksamhet i Kenya och suttit med i styrelsen för Amref Sverige.

Johan Norrby

Johan Norrby

Bakgrund: Johan Norrby är insamlingschef, privatpersoner, på Operation Smile. Johan har varit på Operation Smile sedan 2013 men har drygt 20 års erfarenhet av insamlingsarbete. Bland annat har han jobbat för Lutherhjälpen/Svenska kyrkan, Västerås Stadsmission och Hjärnfonden. Johan tror mycket på engagemangsburet givande och att komma nära givarna.

Katherine Raskob

Katherine Raskob

Bakgrund: Katherine is the Chief Executive Officer of Fundraising Institute Australia, the largest representative body for the $9.9 billion charitable fundraising sector. Previously she was Director of Communications and Customer Experience at the Australian Alliance for Data Leadership network, incorporating Australia’s largest marketing association, the Association for Data-Driven Marketing & Advertising (ADMA).

Her experience encompasses both commercial and not-for-profit organisations, including SBS, Australia’s national multilingual and multicultural broadcaster, where she spent over seven years as Head of Group Marketing, responsible for all marketing communications for SBS programs and services across all platforms.

Katherine has held several board roles and is currently a director with Girl Guides Australia Board of Directors. She grew up in Minnesota, USA, where she completed her undergraduate degree as well as a Masters’ degree in International Business Management. Katherine is also a member and graduate of the Australian Institute of Company Directors.

Kicki Aldrin

Kicki Aldrin arbetar som Teamchef, Insamling företag, stiftelser och Major donors på Stockholms Stadsmission. Kicki, som är Certifierad Fundraiser, har gedigen insamlingserfarenhet och har arbetat i organisationer som Reumatikerförbundet och Alzheimerfonden. Att skapa långsiktiga och goda givarrelationer är ”a och o” i mitt arbete och det som jag drivs av allra mest. Det är tillsammans med engagerade givare som vi kan förbättra livet för personer som lever i utsatthet.

Kristina Henschen

Kristina Henschen är generalsekreterare på Radiohjälpen

Lena Dahlbom

Lena Dahlbom

Lena Dahlbom är Operations Manager på Contribum

Hon har arbetat med målgruppsurval, rekryteringskampanjer och CRM-frågor för en stor mängd organisationer och företag, sedan mitten av 90-talet. Bakgrund från DirektMedia, Bisnode, egna bolaget Marketwise, Alektum Group och nu senast en del av nystartade Contribum. Lena arbetar även som lärare i marknadsföring på IHM och är aktiv i styrelsen för Swedma (Swedish Data- and Marketing Association).

Linda Wijkström

Linda Wijkström är affärsansvarig på ECPAT Sverige där hon bland annat projektleder finans- och telekomkoalitioner, två nätverk mellan näringslivet, polisen och ECPAT.  Linda har tidigare under tio års tid varit generalsekreterare samt kommersiellt ansvarig för damelitfotbollen i Sverige. Hon har med sina uppdrag bidragit till ökade resultat i intresse och intäkter.  Hon har lång erfarenhet av och stort engagemang i frågor som rör samverkan mellan ideell sektor och näringsliv.

Louise König

Louise König är Head of Strategic Sustaianability Consulting på Ramboll ​
Louise har erfarenhet inom hållbar affärsutveckling och kommunikation som hållbarhets- och affärsansvarig, de senaste 20 åren inom produktutveckling, logistik, inköp och kommunikation. Louise har bidragit till hållbara intäkter och varumärkes värde.  Louise har erfarenhet som affärsutvecklare, projektledare, utbildare, kommunikatör, föredragshållare, moderator och externt språkrör. Samt erfarenhet av att arbeta med många olika typer av intressenter, NGO, myndigheter, politiker, forskare, media och konsumentorganisationer. Louise har erfarenhet från både svenska och internationella ledningsgrupper i högpresterande team, senast på Ramboll, Coop, KF, olika IKEA bolag som konsult mm.

Maja Frankel

Maja Frankel är generalsekreterare på stiftelsen Friends. Hon har arbetat med barnrättsfrågor och socialt entreprenörskap sedan tjugo år tillbaks. Maja har bland annat arbetat på svenska Unicef, skrivit boken ”Vår förbannande rätt” om FN barnkonvention och grundat och lett Ashoka Norden – som är världens ledande organisation för socialt entreprenörskap. Hon har också drivit egna sociala företag med fokus på utbildning & process-ledning inom barn- och ungas rättigheter och rätt till inflytande. Maja har de senaste åren varit aktiv i förutsättningarna för det civila samhällets innovationskraft: bland annat genom styrelseuppdrag i olika sektorer samt som expert och bedömare hos Vinnovas sociala innovationsprogram.

Marcus Lundstedt

Marcus Lundstedt är chef för media och påverkan på kooperationens biståndsorganisation We Effect. Med bakgrund som  journalist, PR-konsult och fotograf brinner han för kommunikation som kan bidra till en bättre värld. Marcus är initiativtagare till studier som Alla har ett namn och Varmare Klimat – Iskall Nyhet.

Martin Ärnlöv

Martin Ärnlöv är generalsekreterare på Svenska Röda Korset.

Mikael Ehrlington

Mikael Ehrlington är Development Officer på Civil Rights Defenders sedan 2015. Med en bakgrund inom PR och marknadsföring jobbar han i gränslandet mellan insamling och kommunikation. Det bästa han vet är att få jobba med engagerande och opinionsbildande kampanjer där det ges tillfälle att trolla trollen till sin fördel. Civil Rights Defenders arbetar med att försvara mänskliga rättigheter sedan 1982. De stämmer stater och stöttar människorättsförsvarare.

Mikael Elinder

Bakgrund: Mikael Elinder är docent och lektor i nationalekonomi vid Uppsala universitet och affilierad med Institutet för näringslivsforskning (IFN). Mikael har bla forskat om frågor kring arv, altruism, väljarbeteende och ojämlikhet. Hans forskning har tvärvetenskapliga inslag och han leder för närvarande projektet ”Arv, altruism och välgörenhet” som syftar till att öka förståelsen för vilka drivkrafter som ligger bakom givande till välgörenhet.

Måns Jonasson

Måns Jonasson är internetexpert på Internetstiftelsen, med lång erfarenhet av att bygga både kommersiella och icke-kommersiella internettjänster. Internetstiftelsen vill bidra till kunniga och medvetna internetanvändare, och gör det genom en mängd olika initiativ som konferensen Internetdagarna, rapporten Svenskarna och internet, och mötesplatsen Goto 10.

Per Leander

Per Leander

Per Leander har gedigen erfarenhet av att leda både kommersiella företag och  organisationer i ideell sektor genom förändringsarbeten. Med fokus på kommunikation, ledarskap och insamling har det lett till effekt, Barncancerfonden ökade t.ex. sin insamling från 125 miljoner till 425 miljoner under de fem år Per var generalsekreterare. Fokus har varit att arbeta med organisationskulturen och öka förståelsen att ändamål och insamling, båda är beroende av varandra. Idag arbetar Per som verksamhetschef på Hundstallet.

Peter Örn

Ordförande i Kommittén Demokratin 100 år. Peter Örn arbetar med ledarskapsfrågor och hållbar samhällsutveckling både som rådgivare och föreläsare och har skrivit flera böcker. Han är även styrelseordförande för Blekinge Tekniska Högskola samt ledamot i Sidas styrelse och i Anna Lindhs Minnesfond. Peter Örn har tidigare bland annat varit VD för Sveriges radio, generalsekreterare för Röda korset samt deltagit i en rad statliga utredningar, bl.a. var han ordförande för analysgruppen för granskning av Estoniakatastrofen och Delegationen för hållbara städer.

Rich Strachan

Rich Strachan, Managing Director at 3 Sided Cube

Richard Strachan is the Managing Director of 3 SIDED CUBE, with a particular passion for building technology for good – specifically digital solutions that are either life-saving, life-changing or problem-solving. Over the years, he’s worked with clients such as the BBC, Gap, Activision, the Red Cross to deliver a range of projects and campaigns.

Richard Turner

Richard Turner har arbetat med insamling i över 25 år bland annat som Insamlingschef för FARM-Africa, ActionAid UK och nu senast för SolarAid. Idag är han associerad konsult på Alan Clayton Associates. Redan 2001 fick han priset ”Fundraiser of the Year” från Institute of Fundraising och FARM-Africa mottog priset för bästa 5-åriga insamlingsstrategi 2002.

Sara Karlsson

Sara Karlsson

Sedan januari  2019 ansvarar Sara Karlsson för Barncancerfondens nystartade innesäljavdelning. Att bygga upp en säljdriven avdelning från grunden är något som Sara har gjort vid tre tidigare tillfällen i sin karriär och det är med stor framgång hon nu gjort det för Barncancerfonden. De senaste 15 åren har Sara arbetat med försäljning och marknadsföring inom näringslivet och hon drivs av att hjälpa företag att växa från nuläge till önskat läge, och att se den enskilde säljaren växa in i sin roll. Med sig har hon en utbildning på IHM Business School där hon certifierade sig inom strategisk marknadsföring 2017.

Andra saker Sara brinner för är: Ledarskap, Problemlösning, utmaningar och resultat.

Sara Wretblad Carreras

Sara Wretblad Carreras är chef för kommunikation och insamling på Bröstcancerförbundet sedan 2019. Med 20 års erfarenhet av kommunikation, marknadsföring och opinionsbildning testar hon gärna nya sätt för att driva engagemang som skapar samhällsnytta och leder till riktig förändring. Tidigare arbetade Sara som innovationschef på kommunikationsbyrån Narva. I rollen som konsult har hon agerat rådgivare och genomfört kampanjer för såväl företag som organisationer inom civilsamhället.

Zaynab Ouahabi

Zaynab Ouahabi är en poliglott med fem språk i bagaget. Hon har arbetat med folkbildning i 10 års tid och har ett brinnande engagemang för inkludering, retorik och ledarskap. Hon har drivit förändring kopplat till civilsamhällsfrågor och är idag biträdande Verksamhetschef på ABF Sverige.