Bakom kampanjen: Storasysters viktiga budskap

Under rubriken ”Bakom kampanjen” tittar vi in bakom framgångsrika och kreativa kampanjer. Stora som små. Vi kollar hur det gick, vem som gjorde vad, hur idén föddes och vilka lärdomar man dragit av kampanjen. Den här gången tittar vi in bakom organisationen Storasysters kampanj ”Tänk dig ett samhälle fritt från sexuella övergrepp. Det gör vi”.

Organisation
Storasyster

Kampanj
”Tänk dig ett samhälle fritt från sexuella övergrepp. Det gör vi”.

Bakgrund
– I samband med att vi lanserade vår nya hemsida, storasyster.org, bytte namn från Föreningen Storasyster till enbart Storasyster och lanserade möjligheten att bli månadsgivare hos Storasyster ville vi ta fram en kampanj för att öka kännedomen om Storasyster, berättar Saga Åkerman, kommunikatör och insamlingsansvarig på Storasyster.

Organisationen hade under året även uppdaterat sin visuella identitet, vilket var ytterligare en anledning till att man såg ett behov av att ta fram en kampanj.

Storasyster erbjuder stöd till de som blivit utsatta för våldtäkt eller andra sexuella övergrepp och arbetar även stödjande och kunskapshöjande för ett jämställt samhälle fritt från sexuellt våld. Att öka kunskapen om sexuellt våld var därför en självklar och viktig komponent i kampanjen.

– Sexuellt våld är ett utbrett samhällsproblem men som många väljer att blunda för, eftersom det kan vara jobbigt att ta i. Därför ville vi ta fram en kampanj som ökade medvetenheten om sexuella övergrepp, säger Saga.

Saga Åkerman

Idé
– Kampanjen är framtagen tillsammans med kommunikationsbyrån DET. Genom kampanjen vill vi få mottagaren att föreställa sig en värld utan sexuella övergrepp, vilket är den vision Storasyster arbetar för, berättar Saga.

Mål
Det primära målet var att öka kännedomen om Storasyster och medvetenheten om sexuella övergrepp men även att samla in pengar till Storasysters verksamhet.

Genomförande och kanaler
Reklamfilm, printannonser och annonser för sociala medier.

Resultat
– Antal exponeringar och räckvidd av kampanjen indikerar på att kampanjen har bidragit till en ökad kännedom om Storasyster, säger Saga.  I snitt har varje person som tagit del av kampanjen exponerats för annonserna 3,5 gånger. Vi såg också ett ökat engagemang under kampanjen.

Budget
150 000 kr.

Lärdomar
– Det här är Storasysters största kampanj och vi har redan sett effekten av den när det kommer till att öka kännedomen om organisationen, säger Saga.  Däremot insåg vi att detta inte skulle fungera som en isolerad insats och kommer därför arbeta framöver utifrån en always on-strategi för att öka kännedomen om organisationen och insamlade medel.

– Vi insåg vikten av att nå ut genom kampanjer, inte bara utifrån ett varumärkesbyggande perspektiv utan även som en viktig del i vårt kunskapshöjande arbete, avslutar Saga.

Arbetsgrupp/medarbetare
Storasyster:
Saga Åkerman, kommunikatör och insamlingsansvarig
Cecilia Bödker Pedersen, generalsekreterare Storasyster

DET:
Anna Sjöberg – VD och Strateg
Maja Bergsten – Planner
Mats Wallin – Art Director
Mats Gardmo – Copy
Cajsa Correa – Produktionsledare
Mikael Sonnenberg – Digital Director
Katarina Borgedahl – Content Manager
Stefan Mantere – Content Producer
Stefan Hansius – Grafisk Formgivare
Fotograf Nina Holma/Agent Bauer
Filmfotograf Jakob Engvall/Agent Bauer
Agent Mia Wallenius//Agent Bauer
Trickle Mediabyrå Sociala Medier

Text: Hanna Schönbeck