Starta egen insamling

Giva Sverige får ofta frågor om hur man själv kan starta en insamling för något ändamål. Vi får också frågor från människor med någon idé eller kunskap som de vill använda för att hjälpa till att samla in gåvor. Som en första vägledning har vi samlat information här.

Vill du starta en insamling för ett ändamål du brinner för, kan du börja med att kolla om det finns en organisation eller någon annan som redan gör samma sak. Många organisationer erbjuder möjligheten att till exempel via deras hemsida göra en alldeles egen insamling där du kan uppmuntra vänner och andra att bidra, och enkelt följa hur det går. Det finns också företag som erbjuder sajter eller appar där du kan sätta upp en egen insamling för ett projekt eller en organisation. Det kallas ofta ”crowdfunding”. Hur pengarna som samlas in sedan förmedlas till ändamålet varierar och det kan vara en avgift för att använda deras tjänst.

Vill du starta en egen insamling, ta hjälp av frågorna nedan:

  • Vill du ge en gåva och redan har bestämt dig för till vilken organisation? Gå direkt till organisationens hemsida och skänk gåvan. Där blir som regel kostnaden minst för organisationen att ta emot gåvan.
  • Är du osäker på om det finns någon som arbetar med det som du tycker är viktigt? Börja med att titta bland Giva Sveriges medlemmar.
  • Vill du starta en egen insamling till förmån för någon eller något, kanske som en födelsedagspresent eller för ett event? Många organisationer erbjuder egna möjligheter på sina hemsidor att starta en sådan insamling, och där du också kan få hjälp. Kolla den organisation du är intresserad av att samla in till!
  • Vill du ge via en crowdfunding-sajt, en sajt som samlar flera organisationer eller en app? Ta reda på hur mycket av din gåva som går till organisationen och hur du har möjlighet att få information om hur organisationen arbetar. Fråga om fördelarna för organisationen att de får gåvan på det här sättet, och om fördelarna för dig som givare.

Vi svarar gärna på frågor om detta, både för dig som vill göra egna insamlingar eller använda andras plattformar, starta egna tjänster eller för insamlingsorganisationer som har frågor om olika tjänster eller plattformar. Skicka ett mejl till info@givasverige.se så hör vi av oss!

För dig som vill starta en sajt, app eller har en idé

  • Gör en ordentlig omvärldsanalys, och inte bara i Sverige.
  • På vilket sätt hjälper din idé till att effektivisera för organisationerna att få gåvor?
  • Hur skapar den engagemang och förtroende hos människor så de vill ge?
  • På vilket sätt hjälper din idé till att göra världen bättre?
  • Allt måste ha en finansiering – hur ska din affärsmodell se ut och vem ska betala?
  • Hur och varför ska givare hitta till sidan/lösningen? Vilken typ av givare vänder du dig till?
  • Har de organisationer du tänker på resurser till att bidra med information på sidan? Vilken typ av organisationer gör din idé mest nytt för – små, stora, en viss verksamhet?
  • Tänk på att transparens, tydlighet och ordning och reda är viktigt för förtroendet hos givare att ge gåvor. Vilka kriterier gäller för de organisationer som ska finnas på plattformen? Ska de följa Giva Sveriges kvalitetskod? Ska de ha 90-konto?
  • Hur ser transparensen ut på din plattform? Är det tydligt hur den drivs, av vem, och hur kostnaderna ser ut både för givare, organisation och plattform?
  • Är du duktig inom något område – ledning, marknadsföring, försäljning, innehåll, tekniska lösningar, ekonomi till exempel? Kanske det är bättre att hjälpa organisationer direkt med detta?

För insamlingsorganisationer

  • På vilket sätt förbättrar den här lösningen er insamling av gåvor och relationen med era givare?
  • Vad är transaktionsavgiften? Betalas den av givaren eller av er som organisation? Finns en övre gräns? Sker det med en procentsats på gåvobeloppet eller som en tilläggsavgift utöver gåvan?
  • Vilka kostnader finns för er? Vad krävs för att finnas på plattformen i form av support, bidra med innehåll uppföljning, egen arbetstid och så vidare?
  • Får ni tillgång till givarens personuppgifter? Vet givaren om det? Har företaget bakom plattformen kvar uppgifterna? Kan ni kommunicera direkt med givaren via plattformen eller via egna kanaler?
  • Hur drivs plattformen? Vem står bakom, hur ser deras affärsmodell ut och hur bidrar de till ökat förtroende, insyn och transparens?