Nytänkande och modiga initiativ för en bättre värld vann Stenbeckspriset

Civil Rights Defenders, Naturskyddsföreningen, Maskrosbarn och Espresso House, Mikael Bolyos med familj och Karin Ursing Rask var vinnarna när Stenbeckspriset 2022 delades ut under konferensen Insamlingsforum. Vinnarna korades i fem kategorier; Organisation, Kampanj, Företagssamarbete, Givare och Kollega och syftet med priset är att uppmuntra insatser som stärker engagemang och givande till civilsamhällets organisationer.

Med utmärkelsen Stenbeckspriset vill vi premiera och lyfta fram goda exempel på kreativitet och mod men också uthållighet som bidrar till ökat givande och engagemang. 2022 var ett år som verkligen aktualiserade civilsamhällets betydelse. Krig i vårt närområde, ekonomisk press på hushållen och ett nytt politiskt styre, har för många organisationer inneburit snabba omställningar och ökade insatser där givandet från både allmänhet och företag har avgörande betydelse, säger Charlotte Rydh, generalsekreterare på Giva Sverige och juryns ordförande.

Med många mycket kvalificerade bidrag från en bredd av organisationer har juryn haft ett omfattande arbete att utse finalister och vinnare i de fem kategorierna.

Årets vinnare av Stenbeckspriset har visat på både mycket goda resultat av strategisk improvisation och samverkan mellan aktörer. De är alla fantastiskt värdiga vinnare av detta pris som ärar kommunikation som syftar till engagemang för en bättre värld, säger Caroline Thunved, VD Sveriges Kommunikatörer

Vinnaren i kategori Organisation är Civil Rights Defenders som med envishet och kreativitet visat att de har en självklar position i samhällsdebatten och har lyckats att engagera brett i komplexa frågor, vilket resulterat i en markant ökad kännedom om organisationen och närmre en dubblering av antal givare.

Naturskyddsföreningen belönades med segern i kategorin Kampanj för ”Miljödepartementet – älskad, saknad, aldrig glömd”. Maskrosbarn kammade hem vinsten i kategorin Företagssamarbete för samarbetet med Espresso House – som nådde ut med budskapet om att det finns stöd att få men också hopp om en bra framtid när ens hemförhållanden är svåra. Kategorin Givare prisade Mikael Bolyos med familj som tillsammans med Stockholms Stadsmission på ett värdigt och nytänkande sätt förvaltat arvet efter Marie Fredriksson med en auktion av stjärnas kläder. Karin Ursing Rask som uthålligt och engagerat arbetat för Majblomman i drygt två decennier tilldelades utmärkelsen Kollega.

Årets jury bestod av:
Axel Barvaeus, Program Director, Berghs School of Communication, Silvia Kakembo, Byråchef, Arena Opinion, Caroline Thunved, VD & generalsekreterare, Sveriges Kommunikatörer, Aygül Kabaca, COO, Make Equal, Louise König, VD, The New Division, Michel Brygiewicz, Marknadschef, Barncancerfonden, Helena Westin, Ordförande, KOMM!, Erik Johansson, Insamlingschef, Sverige för UNHCR, Charlotte Rydh, Generalsekreterare, Giva Sverige.

Vinnarmotiveringarna

Organisation – Civil Rights Defenders
Med envishet och kreativitet har Civil Rights Defenders tagit en självklar position i samhällsdebatten som visar att det går att engagera brett i komplexa frågor utifrån
en medveten och integrerad kommunikation. Ett innovativt sätt att sprida kunskap
om demokrati och mänskliga rättigheter kombinerat med datadrivna processer och
kampanjer som väcker känslor, har resulterat i markant ökad kännedom om
organisationen och bidragit till närmare en dubblering av antalet givare.

Företagssamarbete – Maskrosbarn och Espresso House
Samarbetet mellan Maskrosbarn och Espresso House tar avstamp i den gemensamma målgruppen unga människor och är ett lysande exempel på hur ändamålsverksamhet och insamling av gåvor kan integreras. Budskapet om att det finns stöd att få men också hopp om en bra framtid när ens hemförhållanden är svåra, förmedlas brett både internt till de unga anställda och externt till gäster. Resultatet är större kännedom, ökade intäkter och en stor stolthet hos såväl organisationens deltagare som företagets medarbetare.

Kampanj – Naturskyddsföreningen för Miljödepartementet – älskad, saknad, aldrig glömd
Kampanjen ”Miljödepartementet – älskad, saknad, aldrig glömd” är ett utmärkt exempel på hur ett välfungerande samspel inom organisationen mellan ändamål, kommunikation och insamling ger förutsättningar att agera snabbt och modigt när möjlighet uppstår. Med den visuella inramningen och det enkla men träffsäkra budskapet fick kampanjen stor uppmärksamhet bortanför medlemmarna och de redan övertygade, och väckte ett engagemang som gav resultat långt över det förväntade.

Kollega – Karin Ursing Rask
Karin Ursing Rask har uthålligt och engagerat arbetat för Majblomman i drygt två decennier. Genom sina kunskaper i pedagogik och med en passion för barns empati och företagsamhet har Karin och hennes team byggt en humanistisk och entreprenöriell kultur bland Adolf Fredriks musikklasser. En anda som dessutom resulterat i bästa insamlingsresultat bland skolor åtta år i rad.

Givare – Mikael Bolyos med familj för Stockholms Stadsmission
Mikael Bolyos med familj har tillsammans med Stockholms Stadsmission på ett värdigt och nytänkande sätt hanterat den känslomässiga balansgången att förvalta arvet efter Marie Fredriksson genom att utgå från hennes värderingar.
Förutom intäkter från auktionen av Marie Fredrikssons kläder har kommunikationen
kring donationen skapat engagemang långt utanför Sveriges gränser och gett synlighet åt människor som sällan får ta plats på scenen.

Om Stenbeckspriset
Utmärkelsen är det enda i sitt slag i Sverige och delas ut i fem kategorier: organisation, företagssamarbete, kampanj, givare och kollega. Priset instiftades 1994 under namnet Årets insamlare och delas ut av Giva Sverige för att främja innovation och professionalism som stärker engagemang och intäkter för civilsamhällets organisationer. Priset är uppkallat efter Per Stenbeck som introducerade professionell fundraising i Sverige och vars arbete sedan början av 1980-talet kännetecknas av ett starkt patos för gåvor som finansieringsform där engagemanget för ändamålet står i centrum, både för de som bidrar och för de som arbetar med fundraising.