Change the story – change the world

Storytelling workshop IFC 2018. Foto: Liv Bolmgren
Storytelling masterclass IFC 2018. Foto: Liv Bolmgren

Berättelser förklarar vår plats i världen. De förklarar varför vi är här, men också vart vi är på väg. Om du har makt att förändra berättelsen kan du också förändra vart vi är på väg. Som insamlare eller kommunikatör är du varje dag del i att skapa en berättelse för att få människor att vilja ta ställning på något sätt.

Det var budskapet vid ”Pixie Dust and Power masterclass” på IFC-konferensen i Holland i mitten av oktober. Masterclassen hölls av Brian Fitzgerald, Dancing Fox och Mary Lynn Lalonde, UNICEF. Allt handlade om att väcka engagemang hos givare och hur du därmed kan öka din insamling.
Nedan följer ett axplock av mina bästa storyhacks som jag lärde mig.

Story of self, us, and now. Tekniken bygger på att du börjar med din egen personliga berättelse (story of self) för att sedan få givarna att känna igen sig och relatera till din upplevelse (story of us) och få dem att känna att ni delar samma värderingar.
Nästa steg är att uppmana till en konkret handling och få dem förstå vad vi ska göra nu (story of now). Genom att bygga broar mellan dig själv, givarna och vad vi ska göra nu, har du lyckats skapa en berättelse som förenar hjärta, hjärna och händer – ett av de mest kraftfulla sätten att få en större massa att faktiskt tro att förändring är möjligt. ”Only when people in large numbers started to believe that change was possible, did change become possible” – Kumi Naidoo om Apartheid.

Givarna är hjältarna. Visst minns du berättelsen om Jack och bönstjälken? Tänk dig att du är främlingen på gatan. Den potentiella givaren är Jack. Det du vill göra är ju att ge givaren dina magiska bönor, t ex en namnunderskrift eller möjlighet skänka pengar. Men vem är hjälten i denna saga? Inte är det främlingen som Jack möter på gatan. Det är Jack som bidrar till att besegra hungern. Se dina givare som centrala karaktärer och hjältar i din berättelse och peka hellre på vad de gör och vad de har lyckats åstadkomma, snarare än vad du gör.

Foto: Liv Bolmgren

Hitta det autentiska i ditt varumärke. Ditt varumärkes värderingar och personlighet ska speglas i allt från logotyp, bakgrund, syfte och mål som den potentiella givaren ska kunna identifiera sig med. När du bestämt dig för vad du och din organisation är – bestämmer du också vad du/ni inte är.

Hitta ljusglimtar och lek med berättarröster. Alldeles för få insamlingsorganisationer lyckas med att lyfta fram det positiva och de där små ljusglimtarna. Ett underbart exempel vi fick se var en video UNICEF gjort i ett flyktingläger där man får se tre små skrattande barn göra kullerbyttor nerför en sandbacke. Den var på max några sekunder och de använde inga bakgrundsröster, ingen statistik, ingen fakta, utan bara bilden av barnen som lekte och bara var som vilka barn som helst. Detta tyckte jag dessutom var ett lysande exempel på hur de ändrade berättarrösten på ett effektfullt sätt. Spädbarn, isbjörnar, skräp i havet eller toaletter – hur skulle de kunna berätta med sin egen röst?

Öppna starkt! 300 youtubevideos laddas upp varje minut. Ungefär 20% av alla människor som börjar titta på din video kommer att lämna de första 10 sekunderna. Så de första par sekunderna är kritiska. Hur får du din givare att klicka vidare på din post istället för att fortsätta ner till de gulliga kattungarna? Fundera på hur du gör video-öppningar, ämnesrader och brev så lockande som möjligt.

Text och foto: Liv Bolmgren