Bakom kampanjen: Rätten till en säker förlossning

Under rubriken ”Bakom kampanjen” tittar vi in bakom framgångsrika och kreativa kampanjer. Stora som små. Vi kollar hur det gick, vem som gjorde vad, hur idén föddes och vilka lärdomar man dragit av kampanjen.

Organisation
Läkarmissionen

Kampanj
Stilkontot för Läkarmissionen: Rätten till en säker förlossning.

Bakgrund
Spädbarnsdödligheten i DR Kongo är en av de högsta i världen. På Panzisjukhusets förlossningsavdelning kan även fattiga kvinnor föda sina barn i en säker miljö. Läkarmissionen var med och byggde Panzisjukhuset för cirka femton år sedan – mitt under brinnande inbördeskrig. I dag är Panzi ett begrepp i hela regionen. Många vandrar i dagar för att söka vård och hjälp på sjukhuset.

Det borde vara en självklarhet för alla kvinnor att få föda barn tryggt och säkert. Marie Hammarberg som har ett inspirationskonto med 13 000 följare på Instagram vet hur lätt en förlossning kan övergå från ren glädje till att handla om liv och död. När hon skulle föda sitt första barn blev läget väldigt kritiskt med blodförlust och stort allvar. ”Varken min son eller jag hade överlevt om vi inte hade haft tillgång till bra sjukvård”, säger Marie.

I samband med mors dag 2019 startade Marie, som till vardags arbetar som verksamhetsutvecklare inom det psykosociala perspektivet i förskolan, en insamling för att ge fler kvinnor rätt till en säker förlossning. Idag har Marie, @Stilkontot_, och hennes följare samlat in mer än en miljon kronor till kvinnor i utsatthet.

Varken min son eller jag hade överlevt om vi inte hade haft tillgång till bra sjukvård.

Marie Hammarberg

Idé
I samarbete med kända varumärken anordnade Marie/Stilkontot en utlottning där alla som köper ”en säker förlossning” genom Läkarmissionen kan vinna allt från väskor och skor från svenska designers till hotellweekends. En säker förlossning är den finaste morsdagspresent du kan ge.

Mål
Målet med kampanjen är att samla in så många säkra förlossningar som möjligt. Samtidigt är den varumärkesstärkande hos en målgrupp med stark potential då det gäller insamling.

Genomförande/kanaler
Huvudsakligen Maries egen kanal i form av @Stilkontot_.
Samarbetspartners och många av Maries följare delar kampanjen i sina respektive kanaler.

Resultat
Sedan maj 2019 har kampanjen samlat in mer än en miljon kronor.

Budget
Kampanjen har genomförts helt ideellt av Marie Hammarberg.

Lärdomar
”Läkarmissionen har arbetat med influencer marketing sen långt innan det ens var ett begrepp, jag skulle våga säga att min kollega Eva Nordenstam var en av de första i branschen som arbetade strukturerat med den här typen av ambassadörer”, säger Hanna Rosell, chef för insamling och kommunikation.

”Våra lärdomar genom åren är att inte titta så mycket på antal följare hos influencers utan att istället analysera engagemang och se vilket förtroende personen verkar ha hos sina följare. Hur ser kommentarerna på inläggen ut? Jag tror också på att bygga personliga relationer med respektive influencer, vi har väldigt olika upplägg för olika personer. Just den här kampanjen genomförs helt ideellt men influencer marketing måste också få kosta. Vi jämför KPI:erna med andra typer av insamlingskanaler.”

Våra lärdomar genom åren är att inte titta så mycket på antal följare hos influencers utan att istället analysera engagemang och se vilket förtroende personen verkar ha hos sina följare.

Arbetsgrupp
Idé, strategi och utförande: Marie Hammarberg/@Stilkontot

Operativt från Läkarmissionen:
Eva Adeen: webb
Helen Karlström: grafisk form
Hanna Rosell: projektledare
Caroline Wesslén: produktionsledare
Lars Briland: praktisk samordnare