Så engagerar sig företagen för Ukraina

Många företag har engagerat sig till följd av invasionen av Ukraina. Och antalet gåvor till ideella organisationer har nått rekordnivåer. Men vi har även sett andra former av engagemang. På Dina försäkringar har man valt att istället ge medarbetare som engagerar sig för Ukrainare ett påslag på lönen.

4000 kronor påslag på lönen per månad. Det får den medarbetare på försäkringsbolaget Dina försäkringar som bestämmer sig för att ta emot flyktingar från Ukraina i sitt hem. Dessutom får alla anställda möjlighet att engagera sig i volontärarbete under betald arbetstid.

– Jag funderade på hur vi skulle kunna uppmuntra personal till engagemang utan att tvinga dem till något. Och jag får erkänna att den här idén inspirerades från Storbritanniens premiärminister Boris Johnson när han meddelade att brittiska staten skulle införa ett bidrag till medborgare som öppnat sina hem, säger Gunilla Svensson, vd för Dina Försäkring AB, en del av Dina Försäkringar.

Gunilla Svensson

Dina försäkringars idé är ett i raden av företagsinitiativ som uppkommit med anledning av Ukrainakrisen. Många är de företag som känt att de vill göra något mer än att ”bara” skänka pengar till en ideell organisation. På Dina försäkringar är detta dock inte helt nytt, här finns en organisationskultur som uppmuntrar till engagemang, menar Gunilla Svensson. Bland annat har man sen tidigare varit närvarande på Järvaveckan och delaktig i Läxhjälpen.

– För oss sitter det här som en naturlig linje i många andra engagemang som vi har. Men det är viktigt är att det bygger på frivillighet från personalen och aldrig upplevs som ett tvång, säger Gunilla Svensson.

Hittills har två medarbetare tagit emot ukrainska familjer i sina hem och därmed fått ett lönepåslag. Ytterligare några medarbetare har anmält sitt intresse till kommunen men ännu inte blivit anvisad någon från Ukraina. Syftet med de extra pengarna är att de ska täcka de extra omkostnader som kan tänkas tillkomma av att husera extra personer i sitt hem. Dina Försäkringar kräver ingen kvittoredovisning från medarbetarna, det är upp till var och en att avgöra hur de extra tusenlapparna förvaltas bäst.

– Beslutet har tagits emot jättefint bland våra medarbetare. Jag är i och för sig helt övertygad om att de hos oss som valt att öppna sina hem för en ukrainsk familj hade gjort det oavsett om de fått det här lönepåslaget eller inte. Men det vi gör är att förstärka den attityd som finns inom företagskulturen kring engagemang, säger Gunilla Svensson.

Likt många andra är hon övertygad om att det explosionsartade engagemang som vi nu kunnat se bland privatpersoner och företag kommer ifrån närheten av kriget.

– Jag tror det här kommer i en tid med mycket oro i samhället generellt. Och kriget i Ukraina kom nära och blev väldigt påtagligt. Kanske att engagemanget som visar sig nu är ett sorts utlopp för en frustration kring att man måste ”göra något”. Jag hoppas att det är en positiv rörelse i reaktion på något negativt och att den rörelsen håller i sig.

Förändrar det här något för insamlingsorganisationer som jobbar med partnerskap tror du? 

– Jag tror att det som går att engagera sig i här och nu, nära oss själva kommer ha det lättare, än de som bedriver stor del av sitt arbete utomlands, säger Gunilla Svensson och fortsätter:

– Sen tror jag också att många företag vill göra mer i vardagen istället för punktinsatser. Där tror jag att det finns en framkomlig väg. På Dina försäkringar har vi till exempel nu ett längre åtagande med Läxhjälpen som handlar mer om att göra saker regelbundet under lång tid.

Sen tror jag också att många företag vill göra mer i vardagen istället för punktinsatser.

Varför engagerar ni er som företag?

– Vi är ett litet bolag på en marknad som består av stora försäkringsjättar. Vi är inget aktiebolag som delar ut pengar till våra aktieägare. Det här är ett sätt för oss att i stället ge återbäring till det samhälle som våra kunder verkar i.

Så har andra företag hjälpt till i Ukrainakrisen

  • Airbnb arbetar i samarbete med bla Rädda Barnen för att erbjuda Ukrainska flyktingar ett första boende. Genom samarbetet kan privatpersoner och företag göra delar av sina hus och lägenheter tillgängliga i två till fyra veckor för att på det sättet ge myndigheterna mer tid att lösa den långsiktiga boendefrågan. Rädda Barnen står för matchningen med familjer i behov av boende.
  • Nordea, SEB och Astra Zeneca är exempel på tre företag som möjliggör för sina anställda att engagera sig ideellt under betald arbetstid.
  • Mobiloperatörerna Tre och hallon delade ut kontantkort, laddade med fria samtal och sms inom Sverige och till Ukraina, till ukrainska flyktingar som anlände med färja från Polen.
  • Naturkompaniet startade en klädinsamling i sina butiker tillsammans med Hjälptransporten Filippus och stod för fraktkostnaderna till Ukraina.
  • Med stöd av företag som Lindéngruppen och Kronans Apotek kunde grundaren till den arabisktalande nyhetssajten aktarr.se lansera sajten hejukraina.se. På sajten finns information på ukrainska om fakta kring flyktingmottagande i Sverige och svenska nyheter och samhällsinformation. Här finns även information om jobbmöjligheter och utbildningar i Sverige.

Skribent: Ellinor Prawitz