Silvertejp och guldmynt

Hur ska man våga satsa när insatsen för en insamlingskampanj utgör en fjärdedel av organisationens totala privata donationer? Hur ska man agera när målet känns så långt bort – allmänheten känner ju inte till oss? Funderingar om den lilla organisationens utmaningar.

Lova Wallerö Frostensson, Kanslichef, Teskedsorden

Jag har alltid arbetat i små organisationer. Man lär sig tidigt att trolla med knäna, att improvisera (ingenting är som vi alltid har gjort) och att laga problem med silvertejp. Att vända på varje krona. Med andra ord – man utvecklar vissa färdigheter unika för sammanhanget. Men varför kostar insamling så mycket? Hur många gånger har jag inte dreglat över lyxiga insamlingskampanjer med VR, high tech maskiner eller tårdrypande/skrattretande filmer, proffsregisserade av superhype:ad reklambyrå? Många. Själv är jag i skrivande stund på väg till kontoret för att tillsammans med en av våra volontärer kicka igång en insamlingskampanj. Jag jobbar ju inte ens med insamling!

Missförstå mig inte. Vi har arbetat med insamling sedan stiftelsen grundades 2006. Vi är rävar på projektansökningar, kungar och drottningar på att pruta, experter på att uppvakta företag och att hitta på kreativa lösningar (återigen, silvertejp) när något behöver fixas. Här finns ingen brist på idéer. Men när man känner att det behöver satsas ordentligt för att ta nästa steg. Då gör det lite ont. Det är underligt att så många företag med insamlingsverktyg har samma uppstartskostnad för den lilla som för den stora organisationen. För en bättre långsiktighet inom insamlingsbranschen borde detta ändras utan att den lilla organisationen ska behöva pruta sig blå. Hur ska vi små annars bli stora om vi inte har råd att satsa?

I vinter tar vi steget i riktning mot telemarketing. Det blir en satsning på den personliga kontakten och en väg till att bygga upp vårt givarnätverk. Min silvertejpslösning? Våra fantastiska volontärer kommer att ringa upp en del av listan för att hålla nere kostnaden från fundraisingbyrån. Då kan vi också jämföra resultaten och tävla mot byrån! Jag verkligen längtar efter att Barbro, Inger, Josefine och jag ska sätta igång och fånga in nya månadsgivare. Det blir en slags kompromiss: Nu satsar vi pengar på det här, för det måste vi ju, men det är också OK att ta ett litet kliv in i det stora nya. Hur stor tröskeln än känns så ska vi fixa det här tillsammans.

Tillsammans är ett bra ord, också det starkt kopplat till den lilla organisationen. Tillsammans med branschkollegor brukar jag då och då prata om våra svårigheter och färdigheter, ackompanjerat av en kanna bryggkaffe. Hur löste ni det med att gå över till CRM-system? Vad gjorde att ni ville satsa på DM och vilka målgrupper valde ni? Har ni tänkt på att man kan bearbeta tidningar att bjussa på gratisannonser? Det har varit så givande att få feedback och att få dela med sig av knep lite utanför ramarna för megatrenderna inom insamling.

Jobbar du på en liten organisation? Vill du ta en kaffe med mig? Att tala är guld värt.

Lova Wallerö Frostenson

Kanslichef Teskedsorden