Ny statistik från Giva Sverige visar på ett ökat givande under andra kvartalet, där allmänhetens gåvor är 7 procent högre än föregående år. Givandet från allmänheten under början av året var lägre än under 2023, trots stort fokus på den humanitära situationen i Gaza, men under andra kvartalet verkar givandet till förmån för Gaza bidra till ett ökat givande.
Precis som Giva Sveriges ekonomiska indikator Gåvoindex (FMI) pekade på under våren visar nu kvartalsstatistiken att allmänhetens givande ökade under det andra kvartalet jämfört med 2023. En anledning till detta är att de organisationer som har samlat in pengar till förmån för Gaza rapporterar ökat givande under perioden. Ytterligare en orsak till det högre givandet i april är avslutningen av Ramadan, där givandet via Zakat ser ut att ha varit betydligt större i år än tidigare.
Ingen tydlig makroekonomisk effekt på givandet
Det högre givandet under våren sammanfaller också med att många ekonomiska indikatorer i omvärlden började då visa på en mer positiv bild gällande hushållens ekonomi, vilket därmed skulle ge ökade förutsättningar för allmänheten att också ge gåvor. Det finns dock tecken på att de makroekonomiska effekterna inte fått ett stort genomslag ännu; till exempel att det regelbundna givandet inte ser ut att öka och att Gåvoindex för juni och juli återigen indikerar en mindre positiv bild av givandet från allmänheten. De positiva indikationerna i våras har inte heller ännu lett till en ökande generell konsumtion från hushållen. Det ökande givandet under andra kvartalet beror därför sannolikt främst på ett stort engagemang kring Gaza-konflikten.
– Även om konflikten i Gaza initialt inte mobiliserade givande i samma utsträckning som exempelvis inledningen av den fullskaliga invasionen av Ukraina, ser vi att allmänhetens engagemang över tid är starkt. Det är också glädjande att svenskarna fortsatt är beredda att stötta ändamål som är viktiga för dem, och visar att oron som funnits om en givartrötthet inte verkar stämma. Däremot kan vi inte ännu se en tydlig positiv effekt på givandet utifrån att ekonomin i omvärlden skulle ha förbättrats, säger Charlotte Rydh, generalsekreterare för Giva Sverige.
Merparten av organisationerna prognostiserar fortsatt ökat givande från allmänheten under 2024, däremot minskar andelen som tror på ett ökat givande från företag. Framför allt är det medelstora organisationer som har sänkt sina förväntningar på företagens givande. Det går i linje med de rapporter som kommer om ett fortsatt relativt bistert ekonomiskt klimat för företagen till följd av hushållens restriktiva konsumtion, med till exempel ett ökat antal konkurser som följd.
Länk till Gåvostatistiken Q2 2024
Länk till Gåvoindex (FMI)
Länk till all statistik från Giva Sverige
Mer information och kontakt
Mårten Palmefors, senior analytiker
marten@givasverige.se, 08-677 30 97
Charlotte Rydh, generalsekreterare
charlotte@givasverige.se, 08-677 30 93
Om rapporten ”Nyckeltal för gåvor”
I den här rapporten presenteras utvecklingen av regelbundna gåvor (kontraktsgåvor) och engångsgåvor dels för Q2 2024, dels som en längre tidsserie från Q2 2022. Det är 46 organisationer som har delat sin statistik under Q1 varav 38 organisationer har bidragit med statistik i varje kvartal från Q2 2022 fram till Q2 2024. De 46 organisationer som bidragit till sammanställningen står tillsammans för cirka 85% av intäkterna från gåvor, bidrag och samarbeten. Rapporten ger även en prognos för utvecklingen av intäkterna från allmänheten och företag för 2024.