Gåvoindex (FMI) backar tre steg i augusti till 61, från de rekordnivåer som indexet legat på under våren och sommaren. Det sämre resultatet beror på en lägre tilltro till det framtida givandet jämfört med tidigare, samt ett sämre resultat i juli än förväntat. De allra största organisationerna är dock mer positiva.
I samband med att det kom signaler om att den svenska ekonomin under våren börjat vända uppåt ökade också optimismen bland givarorganisationer. Detta har synts tydligt i gåvoindex under året. Delindexet som mäter tilltron till ökat givande om ett år jämfört med nu, FMI Prognos, har legat strax under 80 hela året, vilket är en tydlig nivåökning jämfört med 2023. Ett värde på 50 eller över innebär att organisationerna har en positiv syn på det framtida givandet. I augusti landar FMI Prognos på 76, vilket fortfarande är en hög nivå men lägre än tidigare under sommaren. FMI Nuläge som beskriver utvecklingen för föregående månad är 46, ner från 48 i juni.
– Många ekonomiska indikatorer började peka uppåt under våren 2024 vilket ledde till en ökande optimism bland våra medlemmar att givandet därigenom skulle öka. Men trots lägre inflation och sjunkande räntor ökar inte givandet i den takt många organisationer hoppats på. Det ligger i linje med hushållens konsumtion i övrigt, som fortsätter att sjunka trots en svensk ekonomi på bättringsvägen. Det är uppenbart att svenska folket ännu känner en viss osäkerhet kring sin ekonomi, vilket i sin tur påverkar organisationer som tar emot gåvor, säger Mårten Palmefors, senior analytiker på Giva Sverige.
Positivt är att Gåvoindex för de allra största organisationerna med mer än 100 miljoner kronor i insamlade medel, som också är de organisationer som tar emot det mesta av gåvorna från svenska folket, stiger något. Det tyder på att givandet på total nivå sannolikt ändå stiger något i juli, även om mindre organisationer inte ser samma tendens.
Om Gåvoindex/Fundraising Managers Index (FMI)
- Gåvoindex är en konjunkturmätare för givandet i Sverige som tas fram månadsvis av Giva Sverige. Indexet är en enkätbaserad ekonomisk indikator som är uppbyggd på samma sätt som Exportchefsindex. Det beskriver hur gåvogivandet från allmänheten och företag utvecklar sig historiskt över tid och förutser hur givandet kommer att utvecklas det närmaste året, med utgångspunkt från prognoser för givandet.
- Gåvoindex bygger på enkätsvar från insamlingsansvariga hos Giva Sveriges medlemmar. De svarande ombeds att beskriva det faktiska utfallet under den senaste månaden utifrån om givandet har ökat, är oförändrat eller minskar, men också ta ställning till om de tror att utfallet i samma månad om ett år kommer att vara ökande, oförändrat eller lägre. Resultat över 50 innebär en positiv syn på gåvogivandet och ett resultat under 50 innebär en negativ syn.
- Gåvoindex presenteras varje månad på Giva Sveriges webb.
Mer om Gåvoindex och hur det tas fram: Fakta om gåvoindex – Giva Sverige
För mer information, kontakta:
Charlotte Rydh, generalsekreterare: charlotte@givasverige.se, 08-677 30 93
Mårten Palmefors, senior analytiker: marten@givasverige.se, 08-677 30 97