Positiva signaler för företagens givande i oktober visar Gåvoindex

Gåvoindex (FMI) sjunker ett steg till 67 i oktober, men visar totalt sett fortsatt på en positiv utveckling för givandet. Merparten av organisationer ser ett ökande eller oförändrat givande jämfört med det förväntade för årstiden. Allmänhetens givande fortsätter öka och för tredje månaden i rad stiger även Gåvoindex för företagens givande.

I augusti och september kunde ett positivt trendskifte i allmänhetens givande skönjas via ett stigande Gåvoindex, något som sedan även bekräftades av Giva Sveriges kvartalsstatistik för tredje kvartalet. Bättre hushållsekonomi och signaler om sänkta räntor framöver ser ut att ha lett till ett ökat givande från allmänheten. Samma positiva utveckling har dock inte kunnat ses för företagens givande. Nu visar Gåvoindex för oktober dock att ett eventuellt trendbrott i företagens givande kan vara på väg. Gåvoindex Nuläge som beskriver utvecklingen under föregående månad stiger vad gäller företagens givande från 48 i september till 52 i oktober, vilket innebär att merparten av organisationerna nu ser ett ökande eller oförändrat givande från företagen.

– Det finns mycket som talar för att samarbeten mellan företag och civilsamhällesorganisationer kommer att bli mer frekventa och djupgående under de kommande åren, när den kompetens som civilsamhället besitter gällande social och miljömässig hållbarhet blir mer och mer eftertraktad för företagen i takt med att de måste uppfylla nya regelverk och direktiv. Samtidigt har det ekonomiska läget satt hård press på många företag vilket lett till en osäker utveckling för företagens givande här och nu. Därför är det glädjande att se att Gåvoindex visar på positiva tendenser för företagens givande i oktober. Kanske kan det vara en början på en längre positiv utveckling gällande företagens engagemang och givande, säger Mårten Palmefors, senior analytiker på Giva Sverige. 

När man delar upp Gåvoindex utifrån var organisationerna har sin geografiska inriktning visar indexet en tendens på att verksamhet i Sverige premieras bland givarna framför internationell hjälpverksamhet.

Till Gåvoindex 

Om Gåvoindex/Fundraising Managers Index (FMI) 

  • Gåvoindex är en konjunkturmätare för givandet i Sverige som tas fram månadsvis av Giva Sverige. Indexet är en enkätbaserad ekonomisk indikator som är uppbyggd på samma sätt som Exportchefsindex. Det beskriver hur gåvogivandet från allmänheten och företag utvecklar sig historiskt över tid och förutser hur givandet kommer att utvecklas det närmaste året, med utgångspunkt från prognoser för givandet.
  • Gåvoindex bygger på enkätsvar från insamlingsansvariga hos Giva Sveriges medlemmar. De svarande ombeds att beskriva det faktiska utfallet under den senaste månaden utifrån om givandet har ökat, är oförändrat eller minskar, men också ta ställning till om de tror att utfallet i samma månad om ett år kommer att vara ökande, oförändrat eller lägre. Resultat över 50 innebär en positiv syn på gåvogivandet och ett resultat under 50 innebär en negativ syn. 
  • Gåvoindex presenteras varje månad på Giva Sveriges webb.
     

Mer om Gåvoindex och hur det tas fram: Fakta om gåvoindex – Giva Sverige

För mer information, kontakta:
Charlotte Rydh, generalsekreterare: charlotte@givasverige.se, 08-677 30 93
Mårten Palmefors, senior analytiker: marten@givasverige.se, 08-677 30 97