Stark framtidstro för företagens givande – nuläget visar en annan bild

Givandet utvecklas positivt under årets första månad visar gåvoindex för januari och är bättre än samma månad förra året. Gåvoindex landar på 66 vilket är fyra steg högre nivå än januari 2024. Trots ett sämre givande från företagen visar Gåvoindex på en mer positiv syn för både allmänhetens och företagens givande än för ett år sedan.

Gåvoindex för januari visar på ett neutralt läge, då lika många organisationer uppger en ökning som en minskning av givandet. Samtidigt ger resultaten en tydlig indikation på en mer positiv syn på givandet framåt. Jämfört med föregående år är trenden tydligt mer optimistisk.

Gåvoindex för allmänhetens givande ligger på 68, en tydlig förbättring från 62 förra året. Prognosen för det framtida givandet visar också på en betydande ökning med ett index på 83 jämfört med 77 i januari 2024. Samtidigt visar prognosen för framtida Det visar att organisationernas tilltro till allmänhetens givande blir allt starkare.

Vid en jämförelse med 2024 har företagens givande också förbättrats något, med ett index på 64 jämfört med 62. Förbättringen förklaras framför allt av en större tilltro till företagens givarvilja i framtiden, medan nulägesindex tyder på lägre givarvilja just nu.

”Det är positivt att organisationerna har en stark tilltro till företagens framtida givande – men samtidigt speglar det inte verkligheten just nu. Faktum är att det är osäkert om företagen faktiskt kommer att öka sitt stöd till ideella organisationer. Vi ser redan nu hur näringslivet i andra delar av världen backar från sitt tidigare engagemang inom miljö och social hållbarhet. Om samma utveckling når Sverige kan det komma att påverka givandet framöver.” Säger Mårten Palmefors, ansvarig analys på Giva Sverige.

Gåvoindex fortsätter att vara en viktig indikator för utvecklingen av givandet i Sverige och ger en god inblick i hur organisationerna ser på framtidens engagemang.

Till Gåvoindex

Om Gåvoindex/Fundraising Managers Index (FMI) 

  • Gåvoindex är en konjunkturmätare för givandet i Sverige som tas fram månadsvis av Giva Sverige. Indexet är en enkätbaserad ekonomisk indikator som är uppbyggd på samma sätt som Exportchefsindex. Det beskriver hur gåvogivandet från allmänheten och företag utvecklar sig historiskt över tid och förutser hur givandet kommer att utvecklas det närmaste året, med utgångspunkt från prognoser för givandet.
  • Gåvoindex bygger på enkätsvar från insamlingsansvariga hos Giva Sveriges medlemmar. De svarande ombeds att beskriva det faktiska utfallet under den senaste månaden utifrån om givandet har ökat, är oförändrat eller minskar, men också ta ställning till om de tror att utfallet i samma månad om ett år kommer att vara ökande, oförändrat eller lägre. Resultat över 50 innebär en positiv syn på gåvogivandet och ett resultat under 50 innebär en negativ syn.
  • Gåvoindex presenteras varje månad på Giva Sveriges webb.

Mer om Gåvoindex och hur det tas fram: Fakta om gåvoindex – Giva Sverige

För mer information, kontakta:
Charlotte Rydh, generalsekreterare: charlotte@givasverige.se, 08-677 30 93
Mårten Palmefors, ansvarig insikt och analys: marten@givasverige.se, 08-677 30 97