Stark start på året för givandet, men avmattning i april visar Gåvoindex

Givandet i Sverige fick en stark start på året med en ökning på 12 procent under årets första kvartal jämfört med samma period förra året visar Giva Sveriges kvartalsstatistik. Det är en utveckling som Gåvoindex också indikerat men Gåvoindex för april pekar nu på en tydlig avmattning i givandet, som skapar osäkerhet inför framtiden.

Under de tre första månaderna på 2025 såg många organisationer en tydlig ökning i allmänhetens givande. Giva Sveriges kvartalsstatistik visar att det spontana engångsgivandet ökade med hela 16 procent, medan det regelbundna givandet steg med 3 procent. Framförallt de största organisationerna såg en märkbar ökning i spontant givande, främst tack vare högre snittgåva. För de medelstora organisationerna ökade istället antalet gåvor, men med lägre nivå på snittgåvan jämfört med Q1 2024.

– Vi fick en stark inledning på året med ett ökande engagemang både från allmänheten och företagen. Men nu märks det tydligt att osäkerheten ökar, säger Mårten Palmefors, ansvarig för insikt och analys på Giva Sverige.

I april hamnade totala Gåvoindex på 64, tre steg lägre än i mars vilket indikerar en tydlig dämpning i givarviljan. Särskilt oroande för finansieringen av ideella organisationer är att index för företagens givande föregående månad, nu ligger på rekordlåga 43, det lägsta sedan Gåvoindex började mätas i februari 2023. Prognosen för allmänhetens givande är fortsatt positiv, medan index för föregående månads givande sjönk till 49 vilket innebär en nedgång med sju steg från mars.

Förändringen i givarviljan kan förklaras av den osäkerhet som finns i omvärlden kring internationella handelskonflikter och turbulens kring biståndspolitiken, främst drivet av politiska vägval i USA. Det är tydligast bland företagen, som traditionellt sett också är mer känsliga för ekonomiska och politiska förändringar.

– Vår omvärld förändras snabbt, och det syns direkt på hur svenska givare väljer att agera. Det finns en underliggande osäkerhet hos givarna som synliggörs när det sker förändringar i omvärlden. Efter ett par månader med stort engagemang börjar många givare bli mer tveksamma. Företagen reagerar ofta först på konjunkturförändringar vad gäller givande, vilket avspeglas tydligt i de senaste siffrorna, säger Mårten Palmefors.

Den generella bilden för givandet under årets första månader är positiv, men april månads Gåvoindex kan indikera en potentiell trendvändning som organisationerna nu behöver bevaka noga.

Till Gåvoindex!

Till nyckeltalsrapporten!

Om Gåvoindex/Fundraising Managers Index (FMI) 

  • Gåvoindex är en konjunkturmätare för givandet i Sverige som tas fram månadsvis av Giva Sverige. Indexet är en enkätbaserad ekonomisk indikator som är uppbyggd på samma sätt som Exportchefsindex. Det beskriver hur gåvogivandet från allmänheten och företag utvecklar sig historiskt över tid och förutser hur givandet kommer att utvecklas det närmaste året, med utgångspunkt från prognoser för givandet.
  • Gåvoindex bygger på enkätsvar från insamlingsansvariga hos Giva Sveriges medlemmar. De svarande ombeds att beskriva det faktiska utfallet under den senaste månaden utifrån om givandet har ökat, är oförändrat eller minskar, men också ta ställning till om de tror att utfallet i samma månad om ett år kommer att vara ökande, oförändrat eller lägre. Resultat över 50 innebär en positiv syn på gåvogivandet och ett resultat under 50 innebär en negativ syn.
  • Gåvoindex presenteras varje månad på Giva Sveriges webb.

Mer om Gåvoindex och hur det tas fram: Fakta om gåvoindex – Giva Sverige

För mer information, kontakta:
Charlotte Rydh, generalsekreterare: charlotte@givasverige.se, 08-677 30 93
Mårten Palmefors, senior analytiker: marten@givasverige.se, 08-677 30 97