Under rubriken ”Bakom kampanjen” tittar vi in bakom framgångsrika och kreativa kampanjer. Stora som små. Vi kollar hur det gick, vem som gjorde vad, hur idén föddes och vilka lärdomar man dragit av kampanjen. Den här gången tittar vi såklart in bakom ”Tillsammans igen”, Cancerfondens julkampanj som fick pris i kategorin Kampanj när utmärkelsen Årets insamlare delades ut på Insamlingsforum i förra veckan.
Organisation
Cancerfonden
Kampanj
Tillsammans igen
Bakgrund
– Vi brukar kampanja kring jul för att ta tillvara på den stärkta givarviljan som finns då. Planeringsmässigt så hamnar julen mellan våra två största kampanjer, Rosa Bandet och Cancergalan, så det är en utmaning att få ihop tid och resurser, berättar kampanjledaren Anders Widlund.
Idé
Idén och konceptet till kampanjen är framtaget tillsammans med Cancerfondens reklambyrå King.
– Musiken är framtagen bara för filmen och är en bearbetad och översatt version av ”Auld Lang Syne”, berättar Anders. Anna Ternheim gjorde en tolkning av samma låt till den tidigare reklamfilmen, så denna tolkning bygger vidare på det konceptet. King kontaktade Thomas Stenström och vi sågs sedan för att diskutera hur vi kunde samarbeta utanför filmen.
Mål
– Primärt var det här en insamlingskampanj med mål som handlade om insamlade medel och nya givare, men den målsattes även på varumärkesvärden.
Genomförande
Filmen producerades av filmbolaget BRF och den utgjorde den strategiska delen av kampanjen. Mediekanaler var TV, VOD, print, SoMe, display, DR.
– Målet med filmen var att väcka engagemang. Men parallellt med filmen körde vi också en taktisk del av kampanjen i digitala medier med mål att konvertera givare. Denna del hade ett annat innehåll än filmen.
Resultat
Privatgivandet ökade med 24 procent och andelen givare i åldern 21-30 år ökade med 80 procent. Man såg också ett ökat engagemang och givande bland män.
Lärdomar
– Att jobba med inkludering och breddning leder till både ökad uppmärksamhet och insamling, säger Anders Widlund. Yngre människor och män vill skänka pengar och engagera sig, vi behöver bara hitta relevanta sätt att kommunicera med dem på. Utforska och utmana!
Arbetsgrupp
Cancerfonden:
Anders Widlund – Kampanjledare
Veronica Espmark – Marknadschef
King:
Adam Gäfvert – Art Director
Pontus Ekström – Copywriter
Per Wilson – Strateg/Projektledare
Katarina Bäcklund – Produktionsledare
Casper Brommé – Planner
Caroline Hallersjö – Grafisk Designer
Sunit Mehrotra – Kundansvarig
Frank Hollingworth – ECD
BRF:
Sacarias Kiusalaas – Regissör
Tim Lorentzén – DOP
Anisa Dzindo – Producent
Viviana Figueraoa – Regiassistent / SAD
Kim Jansson – Produktionsledare
Rikard Åström – Exekutiv Producent
Skådespelare:
Sam Rigi
Rayan Khosropour
Elias Benkabbou
Musik:
Thomas Stenström – Sony Music
Text: Jocke Lundell