Bakom kampanjen: Varje samtal räknas – Mind

Under rubriken ”Bakom kampanjen” lyfter vi framgångsrika och kreativa kampanjer. Stora som små. Vi kollar hur det gick, vem som gjorde vad, hur idén föddes och vilka lärdomar man dragit av kampanjen. Den här gången kikar vi närmare på Minds kampanj: ”Varje samtal räknas”, vinnare av Stenbeckspriset 2023 i kategorin kampanj.

Organisation
Mind

Kampanj
”Varje samtal räknas”

Bakgrund
Kampanjen gör vi nu för andra året i rad. Varmpratskorten som är en del av kampanjen har dock funnits med oss i flera år. Vi ville etablera en ny kampanj som stärker intäkter, opinion och påverkan samt driver varumärke under en period som inte är december då många organisationer är ute och kampanjar. Mind har även en stor julkampanj som syftar till att få in intäkter och även rekrytera volontärer till våra stödlinjer. Vi vill uppmuntra fler till att våga ta kallpratet till nästa nivå och att prata mer om hur vi mår, på riktigt, genom initiativet Varmprat. Bland annat genom att sälja Varmpratskorten, en kortlek med frågor som snabbt gör att de vanliga samtalen vi har med familj, vänner, kollegor eller någon du vill lära känna, känns mer nära och viktiga. Det finns även en symbolprodukt, en Pin formad som en pratbubbla, som fick symbolisera vikten av samtal och att sänka tröskeln för att prata om hur vi mår. Kampanjen har bevisat att vårt behov av att prata med varandra är enormt och att människor vill ge pengar till Mind, så att de genom sina stödlinjer (Självmordslinjen, Föräldralinjen, Äldrelinjen och Livslinjen) kan fortsätta finnas till för människor som kämpar med psykisk ohälsa och så att Mind kan fortsätta driva opinion och påverkansarbete. Och sist men inte minst minska stigmat kring psykisk ohälsa.

Idé
Idén kom till genom en rad rådande omständigheter. Den främsta uppgiften kampanjen har är att lyfta vår tids stora samhällsutmaning nämligen psykisk ohälsa. Med ett ämne som berör så många människor i vårt samhälle så såg vi möjligheten att göra en större kampanj kring ämnet och starta en folkrörelse kring frågan. Detta är frukten av ett fungerade samarbete mellan kollegor på Mind, byråer och långsiktiga samarbetspartners.

Bild: André Wedin, Projektledare Företag

Mål
Målet var att få allmänheten att ge sitt stöd för att främja psykiskt välbefinnande genom att köpa Minds Pratbubbla eller varmpratskort och på det sättet vara med och bidra till att Mind kan ge medmänskliga stödsamtal i sina linjer. Målet var att etablera kampanjen, själva och med medverkande partnersamarbeten, och tillsammans samla in pengar.

Genomförande/kanaler
Vi använde främst contentmarketing i egna kanaler och till viss del influencermarketing. PR, E-post/SMS, annonsering i sociala medier, sociala medier (organiskt), influencermarketing, butik/in-store, contentmarketing i egna kanaler. Utöver det så hade kampanjen stora kommersiella aktörer såsom ICA, Apotek Hjärtat, XL-Bygg, Bolist och Friskis & Svettis vilket gjorde att kampanjen fick en väldigt stor genomslagskraft med en räckvidd på 9 000 000.

Resultat
Vi samlade in 1 500 000 kr under maj 2023 som är en ökning med 532 % mot föregående år. Mind hade även 16 500 gilla markeringar, 1100 delningar, 30 000 länkklick och en hel del nya givare.

Lärdomar
I vårt innovationsarbete tog vi fram en Pin, Minds Pratbubbla. Det är en symbol att bära för att visa att man stödjer Minds engagemang för människor som kämpar med psykisk ohälsa och är öppen för att själv varmprata. En sådan har aldrig tidigare funnits. Strategin att omplacera resurser från andra perioder och fokusera på maj gav överraskande stor utdelning. Viljan att ge är stundtals högre under andra perioder, exempelvis julen, men då är även konkurrensen om givarnas pengar som störst. Vi är extra glada över den fina responsen på kampanjen och inte minst hur Varmpratskorten har använts. Det är fint att se hur det varmpratats i alltifrån klassrummet till styrelserummet, oavsett vem man eller var man befinner sig så har det funnits ett intresse gå från att kallprata till att varmprata.