Snart är det dags för kursstart för Certifierad Fundraiser, en högkvalitativ och gedigen certifieringsutbildning för dig som vill ha alla de kunskaper som krävs för att arbeta professionellt med fundraising. Läs mer om utbildningen som tar dig till nästa steg i ditt arbete med insamling och gåvor, ta del av erfarenheter från tidigare kursdeltagare och säkra din plats idag!
Certifierad Fundraiser är en ettårig utbildning som drivs av Giva Sverige i samarbete med Berghs School of Communication. Den består av fyra olika moduler; civilsamhälle, strategi, insamling och kommunikation, med blockansvariga lärare, men också flera gästföreläsare. Lärarna kommer både från Berghs School of Communication och från Giva Sveriges nätverk. Detta ger dig en unik mix av erfarenheter och kompetenser.
Kursstart 2024 är den 17 april och sista ansökningsdag är den 1 mars.
Utbildningen vänder sig till dig som arbetat ett tag inom insamling, kanske inom ett specifikt område, och vill stärka dina kunskaper på en strategisk och mer övergripande nivå. Utbildningen är också ett gyllene tillfälle för dig som är helt ny inom insamling, men som kanske har en bakgrund inom kommunikation, marknadsföring, projektledning eller liknande, och nu vill få en rivstart på din nya karriär.
Varje kurs avslutas med en heldags inspirerande examination där deltagare redovisar sina individuella projektarbeten. Under förra årets avslutning fick vi tillfället att ställa ett par frågor till kursdeltagarna för att ta del av deras erfarenhet av utbildningen och höra vad de tar med sig in i sitt arbete med insamling av gåvor.
Varför valde ni just den här utbildningen?
Vincent: Jag har säljbakgrund, så jag kom in i branschen med annorlunda erfarenheter än de flesta i min organisation. Men när man varit på samma plats några år fastnar man lite i invanda mönster. Så jag ville få bredare perspektiv och en bättre förståelse för helheten, träffa nya människor samt få fler kontakter i branschen.
Kicki: Jag kollade runt på olika kurser och detta verkade vara den mest omfattande. För att den erbjöd möjligheten att träffa branschkollegor från organisationer av olika storlekar, ta del av deras perspektiv och idéer. Det har varit väldigt givande! Jag är journalist i grunden och tycker detta var ett bra komplement.
Stanley: Jag kommer från en organisation som håller på att växa, från två medarbetare till sex, sju stycken. Vi behövde få in mer kunskap så vi kan utveckla verksamheten och då kändes det naturligt att välja en utbildning med den här bredden.
Vad tar ni med er härifrån?
Stanley: Dels fantastiska möten med andra människor, hur det fungerar i andra organisationer, kunskap om hur man startar program med major donors som ser jag en direkt applikationsmöjlighet för hos oss. Detta ihop med andra delar har gett en bra helhetsbild av branschen.
Vincent: Jag tar med mig strategiarbetet, jag är väldigt intresserad av hur man bygger och säljer strategi, hur man paketerar på ett bra sätt, kommunikationen kring givande och så vidare.
Är du intresserad av att bli en Certifierad Fundraiser? Gör då din anmälan senast den 1 mars 2024!