Elva nya Certifierade Fundraisers examinerade på Berghs School of Communication

Efter en heldags examination presenterade den tionde omgångens deltagare sina individuella projektarbeten och nu har Sverige ytterligare 11 nya Certifierade Fundraisers. 

Dagen innehöll fina presentationer med omvärldsanalyser och inspirerande lösningar på kommunikationsutmaningar av deltagarna, som till vardags arbetar hos exempelvis RFSL, Röda Korset, Diabetesförbundet och Mercy Ships, men även några som befinner sig mellan jobb och genomfört utbildningen för att spetsa kunskaperna likväl som sitt CV.

– Det märks verkligen att det hänt mycket inom insamlingsbranschen sedan jag började undervisa i utbildningen 2011. Innan handlade det kanske om damer med bössor, nu möter vi proffs som ingår i kompetenta insamlingsenheter hos sina respektive organisationer, berättar en entusiastisk Ann Westfelt, lärare i strategi på Certifierad Fundraiser.

Vad får man om man utbildar sig till Certifierad Fundraiser?
– Jag skulle säga att utbildningen ger kunskap, självförtroende och tyngd åt personer som arbetar, eller vill arbeta, med insamling. Jag vet åtminstone en i denna årskull som fått en anställning där certifieringen var det som vägde över till hens fördel, fortsätter Ann.

Bland deltagarna: Vincent Sehlin, fram till nyligen projektledare, SOS Barnbyar, Kicki Gustafsson, marknadsförare, Röda Korset och Stanley Ekelund som arbetar med marknad och kommunikation, Mercy Ships.

Varför valde ni just den här utbildningen?
Vincent:
Jag har säljbakgrund, så jag kom in i branschen med annorlunda erfarenheter än de flesta i min organisation. Men när man varit på samma plats några år fastnar man lite i invanda mönster. Så jag ville få bredare perspektiv och en bättre förståelse för helheten, träffa nya människor samt få fler kontakter i branschen.

Kicki: Jag kollade runt på olika kurser och detta verkade vara den mest omfattande. För att den erbjöd möjligheten att träffa branschkollegor från organisationer av olika storlekar, ta del av deras perspektiv och idéer. Det har varit väldigt givande! Jag är journalist i grunden och tycker detta var ett bra komplement.

Stanley: Jag kommer från en organisation som håller på att växa, från två medarbetare till sex, sju stycken. Vi behövde få in mer kunskap så vi kan utveckla verksamheten och då kändes det naturligt att välja en utbildning med den här bredden.

Vad tar ni med er härifrån?
Stanley:
Dels fantastiska möten med andra människor, hur det fungerar i andra organisationer, kunskap om hur man startar program med major donors som ser jag en direkt applikationsmöjlighet för hos oss. Detta ihop med andra delar har gett en bra helhetsbild av branschen.

Vincent: Jag tar med mig strategiarbetet, jag är väldigt intresserad av hur man bygger och säljer strategi, hur man paketerar på ett bra sätt, kommunikationen kring givande och så vidare.

Intresserad av att bli certifierad fundraiser? Läs mer och anmäl intresse här! 

Om Certified Fundraiser:
Certifierad Fundraiser är en ettårig utbildning som drivs av Giva Sverige i samarbete med Berghs School of Communication. Den består av fyra olika moduler; civilsamhälle, strategi, insamling och kommunikation, med blockansvariga lärare, men också flera gästföreläsare. Lärarna kommer både från Berghs School of Communication och från Giva Sveriges nätverk. Detta ger dig en unik mix av erfarenheter och kompetenser.

Utbildningen Certifierad Fundraiser är godkänd som certifieringsutbildning av European Fundraising Association (EFA) och är utformad efter deras omfattande regelverk. EFA grundades 2002 som en paraplyorganisation för europeiska branschorganisationer inom fundraising.