
Gåvoindex (FMI) visar att företagens bidrag till ideella organisationer tappade momentum i december, trots positiva signaler tidigare under hösten. Nulägesindex för företagen sjönk från 60 till 53, vilket indikerar en tydlig nedgång i engagemanget.
Företagens givande till ideella organisationer är en viktig del av sektorns finansiering och har under hösten indikerat på ett högt engagemang. Men resultatet för december visar nu att företagens stöd under jul inte mötte förväntningarna. Nedgången kan vara en signal om att det krävs mer för att återuppbygga och stärka näringslivets engagemang efter en tid med ekonomisk osäkerhet.
-Företagens givande är en betydelsefull del av många organisationers finansiering och julperioden är traditionellt sett en period då företagen visar stort engagemang. Men i år visar Gåvoindex att företagens engagemang haft svårt att leva upp till organisationernas förväntningar. Även fast det är svårt att dra slutsatser kring vad utvecklingen beror på så är det en viktig signal för organisationer att det kan behövas tydligare insatser för att stärka företagens engagemang. Säger Mårten Palmefors, Ansvarig insikt & analys på Giva Sverige.
Denna utveckling skiljer sig dock mot stödet från allmänheten, där indexet ligger kvar på en stabil nivå. Privata givare har fortsatt att visa stort engagemang, särskilt under december månad, vilket speglar den förbättrade samhällsekonomin under andra halvåret. Men det skiljer sig mellan organisationerna. Det är framför allt de mindre organisationerna som sett ett ökat engagemang under december månad. Stora ideella organisationer med mer än 100 miljoner kronor i insamlade medel såg istället en nedgång i givandet.
Avslutningen på 2024 visade alltså en tudelad bild: en fortsatt positiv trend för allmänhetens givande men en avmattning i företagens bidrag. Denna utveckling belyser vikten av att arbeta strategiskt för att säkra långsiktiga resurser från både privatpersoner och företag.
Om Gåvoindex/Fundraising Managers Index (FMI)
- Gåvoindex är en konjunkturmätare för givandet i Sverige som tas fram månadsvis av Giva Sverige. Indexet är en enkätbaserad ekonomisk indikator som är uppbyggd på samma sätt som Exportchefsindex. Det beskriver hur gåvogivandet från allmänheten och företag utvecklar sig historiskt över tid och förutser hur givandet kommer att utvecklas det närmaste året, med utgångspunkt från prognoser för givandet.
- Gåvoindex bygger på enkätsvar från insamlingsansvariga hos Giva Sveriges medlemmar. De svarande ombeds att beskriva det faktiska utfallet under den senaste månaden utifrån om givandet har ökat, är oförändrat eller minskar, men också ta ställning till om de tror att utfallet i samma månad om ett år kommer att vara ökande, oförändrat eller lägre. Resultat över 50 innebär en positiv syn på gåvogivandet och ett resultat under 50 innebär en negativ syn.
- Gåvoindex presenteras varje månad på Giva Sveriges webb.
Mer om Gåvoindex och hur det tas fram: Fakta om gåvoindex – Giva Sverige
För mer information, kontakta:
Charlotte Rydh, generalsekreterare: charlotte@givasverige.se, 08-677 30 93
Mårten Palmefors, senior analytiker: marten@givasverige.se, 08-677 30 97