Konkurrensverket godkänner Strålfors förvärv av 21grams

Den 30 maj meddelade Konkurrensverket att de godkänner PostNord Strålfors förvärv av 21grams. Giva Sverige lämnade under utredningen in synpunkter till Konkurrensverket och uttryckte oro för att förvärvet kan leda till konkurrensproblem och ökade kostnader för våra medlemmar.

Den 26 november 2024 anmälde PostNord genom dotterbolaget Strålfors förvärv av 21grams, som tillhandahåller tjänster för bland annat direktreklam (DR) och portooptimering till flera av Giva Sverige medlemmar. Konkurrensverket genomförde en särskild undersökning av förvärvet, och den 30 maj kom beslut om att förvärvet godkänns. I Konkurrensverkets beslut finns ett antal åtaganden som PostNord Strålfors behöver uppfylla för att garantera fortsatt konkurrens.

Åtagandena innefattar en funktionell separation som innebär att Strålfors organisatoriskt skiljs från PostNords distributionsverksamhet och att Strålfors beslutanderätt ska vara självständig i förhållande till övriga Postnordkoncernen. Dessutom regleras Strålfors beteende på flera områden. Bland annat innebär åtagandena en skyldighet för företaget att tillhandahålla portooptimeringstjänster på rättvisa, rimliga och icke-diskriminerande villkor. Strålfors måste också erbjuda förmedlingstjänster som baseras på portooptimering till samtliga kunder. Åtagandena löper till och med 2038 och efterlevnaden ska bevakas av en oberoende förvaltare.

Mer information om ärendet och beslutet finns på Konkurrensverkets hemsida. Där finns också information om vilka rättigheter åtagandena innebär för Strålfors och 21grams kunder och andra berörda aktörer.

LÄS MER HÄR