Konkurrensverket undersöker PostNords förvärv av 21grams

Den 26 november anmälde PostNord tillsammans med dotterbolaget Strålfors förvärv av företaget 21grams, som tillhandahåller tjänst för bland annat portooptimering för direktreklam (DR) till flera av Giva Sveriges medlemmar. Flera potentiella risker identifierades med förvärvet, och Giva Sverige skickade därför in synpunkter till Konkurrensverket. Den 8 januari kom beskedet att Konkurrensverket inleder en särskild undersökning av förvärvet, eftersom det inte går att utesluta att konkurrensproblem kan uppstå som en följd av detta.

Att nå givare via kostnadseffektiv direktreklam (DR) är mycket centralt för att Giva Sveriges medlemmar ska kunna finansiera sina ändamål. Postala insamlingsbrev för månadsgivande eller engångsgåvor innebär inköp av både porto och print och medlemmarnas kostnader för detta beräknas uppgå till minst 250 miljoner kronor per år. 21grams en viktig leverantör av dessa tjänster – framför allt postala utskick, men även kringliggande tjänster som betalningar. Därför ser Giva Sverige flera potentiella risker om PostNord genom dotterbolaget Strålfors skulle förvärva 21grams, bland annat att PostNord:

  1. Slutar utveckla eller lägger ner de optimeringsprodukter (Postsort & Winjet) som idag möjliggör access till andra postoperatörer som Morgonpost och Citymail.
  2. Stoppar möjligheten att samköpa porto från fler aktörer för att hålla kostnader nere.
  3. Förhindra sampaketering av tjänster som ger lägre moms (6%), vilket idag ofta sker med Strålfors konkurrenter.

Ett scenario enligt ovan skulle kunna innebära att Giva Sveriges medlemmar får ökade kostnader med upp till 275 miljoner kronor, vilket direkt innebär minskade intäkter från gåvogivande till civilsamhället. Dessutom finns även en risk att prisutvecklingen på porto skenar i avsaknad av fungerande konkurrens. En väl fungerande konkurrens är väsentlig för Giva Sveriges medlemmar, och det är därför positivt att Konkurrensverket beslutat att ytterligare utreda förvärvet.

Konkurrensverket har nu tre månader på sig att utreda ärendet. Senast den 8 april 2025 ska beslut meddelas om affären ska lämnas utan åtgärd eller om den ska förbjudas.

Läs Konkurrensverkets beslut här