Den 25 april meddelande Meta att från och med den 1 juli 2024 kommer Facebook och Instagram inte längre att tillåta gåvoinsamlingar på deras plattformar, något som innebär en stor förändring för organisationer som tidigare använt sig av plattformarna för givande.
Meta, som äger både Facebook och Instagram, uppger att eftersom användningen av insamlingsverktyget är jämförelsevis liten och har minskat över tid inom europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) kommer de att avsluta tjänsten i sommar. På de marknader där Meta har partnerskap med Paypal Giving Fund kommer insamlingsverktyget erbjudas även forsättningsvis. Alternativet för organisationer inom EES-området är att länka eller dirigera användare och givare till sina hemsidor för att ge gåvan där.
Enligt Meta ser de nu över hur de kan stötta organisationer med andra verktyg framöver och meddelar på sin hemsida att: ”For example, the team is currently considering various updates to the Page Donate Button that charities have historically used to direct people to Facebook and Instagram fundraisers. One option we are testing is for charities to use the Page Donate Button to link users to their respective charity’s website. With this option, users will be able to donate directly to their charity of choice. We hope to expand this feature in the coming months. Additionally, we are also exploring ways to make links to charity fundraisers more compelling to help charities engage more users.” Läs hela texten här: Uppdateringar om insamlingar i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) (facebook.com)
Beslutet innebär att:
- Alla former av kampanjer och insamlingar som sker på plattformarna kommer att försvinna. Det enda sättet att uppmana personer att ge en gåva kommer att vara via vidareförmedling från knappen ”skänk en gåva” på den egna webbplatsen på plattformarna för respektive organisation. Tidigare har dessa knappar kunnat slussa potentiella givare till kampanjer på Facebook eller Instagram, men nu måste istället organisationerna länka vidare till insamlingar på organisationens egna hemsida.
- Statistik, supporterlistor och automatiska tack- och massmeddelanden kommer inte längre vara tillgängliga. Det betyder att organisationer inte kommer att ha tillgång till tidigare data från dessa funktioner.
Meta har sammanställt information som stöd för organisationer som tidigare bedrivit insamling via Facebook eller Instagram som du kan läsa här: Om förändringar i Metas insamlingsverktyg inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet | Facebook hjälpcenter
I Sverige visar Giva Sveriges årsstatistik kring givandet att intäkterna från insamlingar via Facebook och Instagram under de senaste åren har legat kvar på ungefär samma nivåer, runt 120 miljoner kronor där huvuddelen kommit in via Facebook. I relation till andra insamlingskanaler har Facebook och Instagram inte haft samma tillväxtkurvor men det är fortfarande mycket viktig kanal för många mindre organisationer.
Giva Sverige ser allvarligt på förändringen då många av våra medlemmar och andra organisationer bedriver gåvoinsamling via Facebook och Instagram. Vi har sedan tidigare en dialog med Meta och uppdaterar informationen löpande utifrån hur situationen utvecklas.
Senast uppdaterad 30 april