Gåvoindex (FMI) för september stiger två punkter till 68. Det är framför allt allmänhetens ökade givande som påverkar positivt men också att tilltron till ökat givande om ett år fortsatt är på rekordnivåer, både för företagens och allmänhetens givande.
Under sensommaren och början av hösten har både ekonomer och regeringen ställt sig frågan om och när svenska folket ska börja lätta på plånboken och konsumera i större utsträckning, när nu räntesänkningar och lägre inflation har gett hushållen bättre ekonomi. Istället verkar dock ökat sparande vara i fokus, vilket i sin tur innebär att företagen inte sett en tydlig förbättring i efterfrågan. Det har då också funnits frågetecken kring hur hushållens ökade sparande skulle påverka viljan att ge gåvor. September månads Gåvoindex visar nu att det frågetecknet börjar rätas ut, och att givandet till många organisationer ser ut att öka igen.
– Tendensen till ett ökat givande från allmänheten ses överlag i gåvoindex både för mindre och större organisationer. Det är förstås mycket positivt att svenskarnas förbättrade ekonomi nu också innebär ett ökat givande från allmänheten. Samtidigt speglar gåvoindex också att företagen fortsatt har en utmanande tid med lägre efterfrågan då deras givande inte utvecklas lika positivt, säger Mårten Palmefors, senior analytiker på Giva Sverige.
Gåvoindex Nuläge som mäter utvecklingen i föregående månad stiger till 61 för allmänheten, från 53 i augusti, medan Gåvoindex nuläge för företagen stiger från 44 till 48. Ett resultat över 50 innebär att det är fler organisationer som ser ett ökande givande än antalet som ser ett minskande givande, så även om nulägesindex för företagen stiger är det fortsatt inte en allmän ökning av företagens stöd.
Om Gåvoindex/Fundraising Managers Index (FMI)
- Gåvoindex är en konjunkturmätare för givandet i Sverige som tas fram månadsvis av Giva Sverige. Indexet är en enkätbaserad ekonomisk indikator som är uppbyggd på samma sätt som Exportchefsindex. Det beskriver hur gåvogivandet från allmänheten och företag utvecklar sig historiskt över tid och förutser hur givandet kommer att utvecklas det närmaste året, med utgångspunkt från prognoser för givandet.
- Gåvoindex bygger på enkätsvar från insamlingsansvariga hos Giva Sveriges medlemmar. De svarande ombeds att beskriva det faktiska utfallet under den senaste månaden utifrån om givandet har ökat, är oförändrat eller minskar, men också ta ställning till om de tror att utfallet i samma månad om ett år kommer att vara ökande, oförändrat eller lägre. Resultat över 50 innebär en positiv syn på gåvogivandet och ett resultat under 50 innebär en negativ syn.
- Gåvoindex presenteras varje månad på Giva Sveriges webb.
Mer om Gåvoindex och hur det tas fram: Fakta om gåvoindex – Giva Sverige
För mer information, kontakta:
Charlotte Rydh, generalsekreterare: charlotte@givasverige.se, 08-677 30 93
Mårten Palmefors, senior analytiker: marten@givasverige.se, 08-677 30 97