Reklamombudsmannen och Allmänhetens medieombudsman föreläser på Giva Sveriges årsmöte 25 maj

I samband med Giva Sveriges årsmöte den 25 maj gästas vi av Elisabeth Trotzig, reklamombudsman, och Caspar Opitz, allmänhetens medieombudsman, som bjuder på en spännande föreläsning;  Fokus på hög branschetik i marknadskommunikation och journalistik bidrar mindre lagstiftning.

Reklamombudsmannen och Medieombudsmannen är båda instanser som drivs av branscherna själva för att vägleda annonsörer och journalister att agera korrekt utifrån branschkoder och lagstiftning. Men de hjälper också politiken genom att ligga steget före i etiska frågeställningar som uppkommer t ex genom ny teknik eller andra förändringar i samhället och bidrar till utveckling av lämplig lagstiftning. Elisabeth Trotzig, reklamombudsman, och Caspar Opitz, allmänhetens medieombudsman berättar om hur deras verksamheter arbetar, gränsdragningen mellan kommersiell annonsering, medieinnehåll och yttrandefrihet och vad vi som bransch kan lära av deras arbetssätt.

Om Elisabeth:
Elisabeth Trotzig är jurist och Sveriges första reklamombudsman, en tjänst som hon tillträdde 2008. Hon har en bakgrund av att jobba med marknadsföring, bland annat som marknadschef på tidskriften Veckans Affärer och som vd för Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM).

Om Caspar:
Den 1 april 2021 tillträdde Caspar Opitz som allmänhetens medieombudsman.  Caspar kom närmast från Dagens Nyheter där han mellan 2013 och 2021 var redaktionschef och ställföreträdande ansvarig utgivare. Tidigare har han varit inrikesreporter, chef för Stockholmsredaktionen, utrikeskorrespondent och nyhetschef på tidningen.

Fullständigt program och anmälan till årsmötet hittar du på denna sida. Årsmötet följs av medlemsmingel som du anmäler dig till här.