Giving Tuesday 2022 – mer och bredare engagemang

Det var återigen ett överväldigade engagemang under Giving Tuesday den 29 november. Under #givingtuesdaysweden fullkomligt exploderade det av fina initiativ och engagemang, och givandet ökade. Årets Giving Tuesday tog ett steg närmare målsättningen att bli större än Black Friday.

I Sverige engagerade sig mer än 210 organisationer och företag under Giving Tuesday 2022 och visade att vi tillsammans kan vara en positiv kraft genom att skifta fokus från konsumtion till givande och engagemang. Gävle Energi engagerade sina medarbetare och donerade nödvändigheter till Hela Människan i Gävle, @medveten_i_stan delade på sin Instagram med sig av kreativa tips på goda gärningar, Räddningsmissionen slog insamlingsrekord med ”Frukoströrelsen” och Dell Foundation dubblade alla gåvor till Mercy Ships Sweden under Giving Tuesday. Det spridda engagemanget visar verkligen att Giving Tuesday är en dag som engagerar brett. Det var även ett stort medialt intresse. Charlotte Rydh, generalsekreterare för Giva Sverige medverkade bland annat på Nyhetsmorgon för att prata om Giving Tuesday, hela intervjun ser du här.

Nytt swishrekord under Giving Tuesday 2022
Trenden med ett allmänt ökat swish-givande till ideella organisationer syns också under Giving Tuesday 2022. Jämfört med Giving Tuesday 2021 växte både antalet gåvor och det totala beloppet för swish-gåvor med 29%, där antalet gåvor under 2022 uppgick till nästan 33 000 och den totala summan blev 5,5 miljoner kronor. Tanken med Giving Tuesday om att uppmuntra det breda enkla givandet fungerar väl med just Swish. Barncancerfonden lyckades samla in cirka 441 000 kronor genom sin uppmaning att swisha 15 kronor för de 15% av barn som drabbas av cancer men inte överlever.

Preliminär statistik visar att summan av gåvor under Giving Tuesday i USA i år växte med 15%, till 3,1 miljarder USD. Även den andel av befolkningen som säger sig ha deltagit i Giving Tuesday på något sätt, oavsett om det var genom gåvor, ideellt arbete eller att hjälpt någon närstående, ökade. Totalt sett säger 37 miljoner amerikaner att de deltog i Giving Tuesday, vilket är en ökning med 6%. Andelen länder som aktivt är engagerade i Giving Tuesday ökade också under 2022 till 85 länder.

Giving Tuesday är verkligen en dag som synliggör det enorma engagemanget och generositeten som finns runt om i Sverige och även globalt, vilket är helt fantastiskt att se! Stort TACK till alla er som på något sätt deltog på Giving Tuesday! Ert engagemang är viktigt – tillsammans gör vi världen bättre!

Giving Tuesday Sverige
Giving Tuesday